Innlegg i Plattform

"Hauerseter hvor vi sto med både el 1 og el 5"

Startinnlegget har emnet «Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140»

Svar på innlegg #338006

Skribent: Morten Tranøy
Skrevet: 28. juli 2021 kl.1815
#338009 vist 823 ganger
Innlegget er likt av 3

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Ja, det finnes bilder og jeg tror den som har flest bilder er Bjørn Gunnar Kværne. Vi kjørte ekstratog for Norsk Veteranvognklubb, som arrangerte et internasjonalt veteranbilløp fra Otta og til Voss. Jeg har dessverre ingen bilder her jeg er nå.

Vi kjørte ekstratog fra Kjelsås/Norsk Teknisk Museum og til Otta. Det var med omlag 85 veteranbiler - alle eldre enn 1925, lastet opp på Rps - vogner og så var det med 5 sittevogner for bilførere og passasjerer. En uke senere kjørte vi med samme tog til Voss tomt, hvor alle bilene ble lastet opp igjen og så var det tilbake til Kjelsås. Her gikk passasjerer av før vi kjørte ned igjen til Grefsen hvor både opp - og avlasting skjedde.

Et par år tidligere hadde vi kjørt et tilsvarende tog Oslo - Kristiansand og retur, men i mye mindre omfang.

Et utrolig morsomt og interessant opplegg hvor mange internasjonale kontakter ble knyttet. Senere har det dessverre vært umulig å gjennomføre noe lignende av forskjellige årsaker - ikke minst at infrastruktur er endret og lasteramper fjernet og det har også blitt umulig å få låne/leie flatvogner til akseptable priser. Kanskje vel så viktig - godsselskapene har ikke "flatvogner" lenger.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.