Innlegg i Plattform

BaneNOR og kråka

Startinnlegget har emnet «Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140»

Svar på innlegg #338086

Skribent: Tore Taksdal Stubhaug
Skrevet: 29. juli 2021 kl.1545
#338097 vist 774 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Den raskeste løsningen hvis man fortsatt skal kunne krysse i Sandefjord må være å degradere Stokke-Lauve til strekning uten linjeblokk og utplassere Txper i Stokke og Lauve, mens man i Sandefjord får et Reodor Felgen-apparat som bare tillater omlegging av en sporveksel i hver ende av stasjonen med indikasjon på at sporvekslene er i kontroll, og hev/senk av planovergang, samt enkle innkjørssignalapparater.
Ulempen er at det ikke er optimalt å ha linjeblokken ute av drift i lang tid. Men alternativet hvis man skal ha fungerende linjeblokk er enten å degradere Sandefjord til holdeplass (mister muligheten for kryssing og vanskeliggjør kjøring av innsatstog), eller bygge et provisorisk stillverk (tar tid, som kanskje heller kunne brukes på en permanent løsning).

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.