|
Hakavik og fjernledningenStartinnlegget har emnet «Sandefjord - brann i forbigangsledning ved km 140» Svar på innlegg #337975 Skribent: Simen P. Aasheim
Skrevet: 3. aug. 2021 kl.2044 #338325 vist 452 ganger Innlegget er likt av 1 | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Sande trafostasjon er fortsatt i full drift, sammen med resten av den gamle fjernledningen mellom Sande - Hakavik - Sundet - Asker/Skollenborg - Nordagutu - Neslandsvatn. Selv om Hakavik ikke produserer jernbanestrøm direkte via ledningen lenger, så er den en viktig forsterkning.
Planen er imidlertid at Sande trafostasjon skal legges ned når den nye omformerstasjonen på Sande står klar om få år, noe som også betyr at strekket Sande - Hakavik - Sundet vil miste sin funksjon. Fjernledningen videre fram til Asker vil nok trolig beholdes fram til Ringeriksbanen står klar, med nytt AT-system (autotrafo-system) og egen ny omformerstasjon et sted på strekningen. Først da vil nok Bane NOR gjøre en ny vurdering på fjernledningens eksistens. Inntil videre er den en kuriositet. I tillegg må den vel være en av de eldste linjene med originalt utstyr i landet som fortsatt er i drift?
Første mast ut fra Hakavik i retning Sundet koblingshus. Denne delen må være blant de eldste i landet med originalt utstyr, som fortsatt er i full drift? Hakavik kraftstasjon 23. juli 2021 foto: Simen P. Aasheim
Sundet koblingshus. Her kommer linjen fra Hakavik kraftstasjon og herfra forgrenes den videre ut til Skollenborg og Asker. Sundet koblingshus 23. juli 2021 foto: Simen P. Aasheim
Den eldste delen av linjen ble bygget til Drammenbanens elektrifisering i 1922 og er fortsatt i full drift. Sundet koblingshus 23. juli 2021 foto: Simen P. Aasheim | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|