Innlegg i Museum

damplok nr.81 på Setesdalsbanen

Startinnlegget har emnet «damplok nr.81 på Setesdalsbanen»

Svar på innlegg #390939

Skribent: Stian Klokkhammer
Skrevet: 14. mars 2024 kl.0811
#391188 vist 770 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det er ikke tatt noen beslutninger om hva som skal skje med loket. Det er mange meninger om at det er for tungt, stivt osv. Personlig så tror jeg at grunnen til at det ikke kom til Setesdalsbanen i driftstid er trebroene og svingskivelengde.
Før vi begynner på lok 81 så har vi en jobb å gjøre på lokene som er originale på Setesdalsbanen. Lok 1 har ikke vært i drift på museumsbanen og ligger nok før 81 i køen. Lok 2 er i sluttfasen av en revisjon og ventes i drift i 2024. Lok 5 er sendt til maskinrevisjon og lettrevisjon på kjelen, i England. Loket er tilbake i drift i 2025 i beste fall. Lok 6 har fått nye rammelager og stanglager i 2023. Kjelen er godkjent ut sesongen 2024. Kjelen planlegges sendt til England for bytte av fyrkasse ++ til høsten. Når alt dette er gjort så vil tiden vise hva som skjer videre.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.