Innlegg i Museum

Setesdalsbanens originale lok

Startinnlegget har emnet «damplok nr.81 på Setesdalsbanen»

Svar på innlegg #391202

Skribent: Stian Klokkhammer
Skrevet: 15. mars 2024 kl.1122
#391271 vist 803 ganger
Innlegget er likt av 1

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det var nok flere grunner til det. Når Setesdalsbanen ble bygget så var profilet smalere enn det er nå, det var mange og lange trebroer og akseltrykket var(og er) 6tonn. Det var nok heller ikke overskudd av lok andre steder på den tiden. Når lok 81 ble arbeidsledig i 1949 var det fremdeles trebroer og svingskivene var heller ikke blitt lenger så det har nok blitt sett på som mer hensiktsmessig å beholde de originale lokene.
Erfaringene fra museumstid er at lokene er snille med sporet. Dette kan de ha tatt hensyn til i driftstid også. I følge ryktene så ble lok 64 prøvd nord for Grovane. Dette var visst ikke baneavdelingene særlig begeistret for. Dette loket gikk hovedsaklig med godstog til industrien i Vennesla.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.