|
2770 - et minneordStartinnlegget har emnet «2770» Svar på innlegg #392729 Skribent: Dag Christian Halvorsen
Skrevet: 5. apr. 2024 kl.0839 #392741 vist 2310 ganger Innlegget er likt av 9 | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
|
Det er ikke vanskelig å være enig i det Helge skriver her. På den andre siden er Norge nå kanskje det eneste europeiske landet hvor det ikke kjøres hovedlinjedamp i en viss skala. (Jeg ser da bort fra Norsk Jernbanemuseums får årlige turer med «Caroline»). Skylden for det har egentlig ingen. Det var NJK som hadde den oppgaven – helt frivillig. Et stadig mer spissfindig jernbanebyråkrati i kombinasjon med sviktende krefter i NJK er forklaringen. For meg vil 2770 alltid være historien om hvordan en av NJKs minste lokalavdelinger med en beundringsverdig innsats ikke bare greide å sette i stand dette tunnelvraket, men også tilegnet seg all kunnskapen om hva som kreves for å få et damplok til å virke. Det er et av mesterstykkene i NJKs historie. Og ikke nok med det. Denne lille lokalavdelingen beholdt ikke loket selv, med lot bedrevillig Norsk Museumstog få bruke det i sine tog. Nå er det ingen hemmelighet at enkelte brukere av loket østpå stort sett bare hadde negativt å si det, men det forkleiner ikke drømmen de hadde, de som satte det i stand, å gjøre et levende lokomotiv ut av en død rusthaug. Og uansett så har nok klubbens damplokførere og fyrbøtere fått uutslettelige minner fra dette loket ved kjøringen i Romsdalen, minner som de bærer med seg i sitt hjerte, og om en glansfull æra i Norsk Jernbaneklubbs virksomhet.
| Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|