Innlegg i Museum

2770 - et minneord

Startinnlegget har emnet «2770»

Svar på innlegg #392729

Skribent: Dag Christian Halvorsen
Skrevet: 5. apr. 2024 kl.0839
#392741 vist 2310 ganger
Innlegget er likt av 9

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

0055 2770 Stavanger 18.10.1997

Det er ikke vanskelig å være enig i det Helge skriver her. På den andre siden er Norge nå kanskje det eneste europeiske landet hvor det ikke kjøres hovedlinjedamp i en viss skala. (Jeg ser da bort fra Norsk Jernbanemuseums får årlige turer med «Caroline»).

Skylden for det har egentlig ingen. Det var NJK som hadde den oppgaven – helt frivillig. Et stadig mer spissfindig jernbanebyråkrati i kombinasjon med sviktende krefter i NJK er forklaringen.

For meg vil 2770 alltid være historien om hvordan en av NJKs minste lokalavdelinger med en beundringsverdig innsats ikke bare greide å sette i stand dette tunnelvraket, men også tilegnet seg all kunnskapen om hva som kreves for å få et damplok til å virke.

Det er et av mesterstykkene i NJKs historie. Og ikke nok med det. Denne lille lokalavdelingen beholdt ikke loket selv, med lot bedrevillig Norsk Museumstog få bruke det i sine tog. Nå er det ingen hemmelighet at enkelte brukere av loket østpå stort sett bare hadde negativt å si det, men det forkleiner ikke drømmen de hadde, de som satte det i stand, å gjøre et levende lokomotiv ut av en død rusthaug.

Og uansett så har nok klubbens damplokførere og fyrbøtere fått uutslettelige minner fra dette loket ved kjøringen i Romsdalen, minner som de bærer med seg i sitt hjerte, og om en glansfull æra i Norsk Jernbaneklubbs virksomhet.

0053 2770 Sandnes 18.10.1997

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.