Innlegg i Museum

2770

Startinnlegget har emnet «2770»

Svar på innlegg #392750

Skribent: Bjørn Halling
Skrevet: 5. apr. 2024 kl.1506
#392773 vist 2189 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Allern skriver:
"Har alltid undret meg over den norske holdningen til loktype 63 og 2770."

Nå har denne saken tilnærmet ingenting med holdninger å gjøre.

NMT brukte 2770 i 2 - 3 år på Raumabanen. Erfaringen var at den påførte skade på vognene, på grunn av ujevn gange, og lokomotivet brukte betydelig mere kull enn for eksempel 271.

Det optimale loket på Raumabanen blandt de vi satser på hadde vært 411. Kanskje vi får oppleve det en dag?

Så er det jo også slik at det ikke er noe som tilsier at alt museumsmateriell skal være i drift.

Å sette et damplok i drift er ressurskrevende. Å holde det i drift er om mulig enda mere ressurskrevende. Hvis vi skal velge lokomotiver til å satse på, så bør det antagelig fortrinnsvis være norske lokomotiver, som har vært tallrike, og vellykkede i drift. I øyeblikket har vi et lok av type 21b og et av type 30a i driftsklar stand, og et lok av type 26c på vei inn. Alle lok av typer som har vært i drift svært lenge, og i betydelig omfang.

Hvis vi i fremtiden skulle sette ytterligere et større toglok i driftsklar stand, så burde det antagelig ikke være hverken 63a 2770 eller 49c 470, men 31b 452. Den hadde jo også vært gedigen på Raumabanen.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.