Innlegg i Museum

Bruk av tp. 63

Startinnlegget har emnet «2770»

Svar på innlegg #392842

Skribent: H. Lindholm
Skrevet: 6. apr. 2024 kl.1358
#392847 vist 2016 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Med samme hastighet og belastning har det i utgangspunktet ingen betydning om man kjører godstog eller persontog - loket går sånn som det går.
Forskjellen er at godstogene ofte gikk langsommere enn persontogene, og godsvogner har enklere avfjæring enn personvogner.
Hvis toget med flyttelasset gikk i 60-70 overrasker det meg ikke at alt danset rundt. I en personvogn har man vanligvis ikke stablet møbler og flyttekasser i høyden. Der sitter man i myke(?) seter, og bagasjen står på gulvet eller ligger opppe i en bagasjehylle som er spesielt konstruert for at det som ligger der ikke skal falle ut.

Mannen med flyttelasset kan jo ha vært spesielt uheldig med det loket som trakk det aktuelle toget. Noen av de polske lokene gikk ganske bra, mens andre var fæle.
Det gjelder egentlig alle damplok. Noen typer er generelt bra, mens andre har egenskaper som gjør at de ikke nødvendigvis egner seg til alt det de i utgangspunktet er beregnet på. Men selv av bra loktyper kunne det være eksemplarer som var i dårlig stand.
Persontogsloket P8 er jo kjent for å være et bra lok som det var flere tusen eksemplarer av og som hadde en lang driftsperiode. En av de første gangene vi var i Polen hadde jeg en tur på en Ok1 (P8), og den gikk aldeles forferdelig. Noen år senere hadde den vært inne til HR, og da gikk den ganske bra. For noen år siden hadde jeg en tur på en P8 i Tyskland, og den gikk veldig fint.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.