|
Noen flere bilder fra en beslektet virksomhetSkribent: Erik W J
Skrevet første gang: 15. apr. 2024 kl.2244 *Endret: 15. apr. 2024 kl.2321
#393446 vist 713 ganger Innlegget er likt av 5 | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Inspirert av det Dag Christian la ut, kommer noen bilder fra Stavanger av et unikt kulturminne som så absolutt krever sitt: M/S "Sandnes" fra 1950. M/S "Sandnes" ble levert fra Nylands Verksted til Sandnæs Dampskibs-Aktieselskab for å brukes i Nattruten mellom Stavanger og Bergen. Nattruten var delte de med Stavangerske Dampskibsselskab, og de anskaffet nye skip annenhver gang - og alltid litt bedre enn konkurrenten. Da M/S "Sandnes" ble bestilt skal ordren ha vært at skipet skulle bli så fint at Stavangerske ikke skulle kunne overgå det. Skipet gikk i Nattruten frem til den ble nedlagt i 1974. Deretter ble det brukt som losjiskip og skoleskip frem til det ble Norges største veteranskip i 2007. Tilføyd: De større hurtigruteskipene M/S "Lofoten" og M/S "Nordstjernen" er hhv. vernet og fredet, men de holdes fortsatt i kommersiell drift.
M/S "Sandnes" er i størrelse ca. 60 % av de samtidige hurtigruteskipene, og kan minne en del om dem. Til venstre ser vi veteranskipet M/S "Rogaland". 21. okt. 2016 foto: Erik W. Johansson
M/S "Sandnes" legger til i Stavanger. 27. juli 2017 foto: Erik W. Johansson
Omvisning i M/S "Sandnes" med Jan Welde. Salongen har sine opprinnelige norske designmøbler. 17. nov. 2018 foto: Erik W. Johansson
Skipsratt med engelsk maskineri - da selvsagt med drip pan. 17. nov. 2018 foto: Erik W. Johansson
Skipskjøkken / bysse. 17. nov. 2018 foto: Erik W. Johansson
En 6-syindret Polar fra Atlas Diesel sørger for fremdriften. 17. nov. 2018 foto: Erik W. Johansson
| Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|