Innlegg i Plattform

Splitte et fungerende jernbanesystem

Startinnlegget har emnet «Splitte et fungerende jernbanesystem»

Svar på innlegg #393654

Skribent: Knut Brørvik
Skrevet: 18. apr. 2024 kl.1904
#393661 vist 1909 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Riktig, Finn Halling, dette handler slett ikke bare om ideologi. Jeg mener dette handler mye om at norsk infrastruktur for det meste er fra en annen tid, og at det derfor at jernbanesystemet i Norge ofte kommer på defensiven i forhold til veisystemet som jevnlig får økt sin konkurranseevne. Så kan man vise til fine historier om Flytoget. Og ja, de er flinke. Men det er lett å glemme at det er litt lettere å lykkes med dets oppgave vs det å kjøre fjerntog på enkeltspor i 4-500 kilometer mot Stavanger eller Bergen, med kryssinger, et utall sporveksler osv osv. Det er veldig sårbart, og realistisk sett kanskje « umulig». Tiden vil vise. Så er vi nok ikke enige, men jeg tror ikke det er bra med selskaper med komplekse oppgaver (fjerntrafikk..) som har et fåtall enheter av lokomotiv, motorvognsett osv. Og så er det svært underlig med et statlig transportselskap som driver med tog.. og enda mer buss. Og hverken Solberg eller Støre og Co. ut til å se uryddigheten i dette.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.