Innlegg i Plattform

Splitte et fungerende jernbanesystem

Startinnlegget har emnet «Splitte et fungerende jernbanesystem»

Svar på innlegg #393661

Skribent: Finn Halling
Skrevet: 18. apr. 2024 kl.1925
#393664 vist 1948 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Ut fra det du skriver ser jeg ikke helt hva uenigheten består i.

"Jernbanen" må jo ha rammebetingelser som gjør det mulig å drive jernbane på en forutsigbar måte. Dvs. at infrastruktur og materiell holdes i orden og er tilpasset behovene. Og togselskapene må ha nok materiell. Enig?

Mht. materiell, så mener jeg konstruksjonen Norske Tog AS er mislykket. Tilstrekkelig midler burde heller tildeles togselskapene slik at de selv kan bestemme hvor mye materiell de skal ha. Enig?

Og mht. Vy, så er jeg enig i at bussvirksomheten ikke hører hjemme der ... eller kanskje den bør forbli der, og så skilles jernbanedelen ut i et eget selskap som f.eks kan hete NSB? Enig?

For øvrig - og der er vi kanskje ikke enige - så mener jeg det er uheldig at et statseiet jernbaneselskap deltar i konkurransen om trafikkpakker. I teorien kan de jo tilby hva som helst, hvoretter underskuddet må dekkes av eieren - Staten - for at det statseide selskapet ikke skal gå konkurs.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.