Innlegg i Plattform

Uavhengighet i teori og praksis - DB

Startinnlegget har emnet «Splitte et fungerende jernbanesystem»

Svar på innlegg #393645

Skribent: kkv
Skrevet: 23. apr. 2024 kl.1511
#393944 vist 1207 ganger

Innloggede brukere ville her kunne se
bilde av skribenten hvis det er lagt inn.

Det finnes flere eksempler på at (uavhengige) DB Netz (infrastrukturforvalteren) favoriserte DBs togselskaper - og at denne favoriseringen fortsatte helt frem til andre togselskap rettsliggjorde konfliktene - og DB Netz tapte konflikten i domstolen.

Tre eksempler hentet fra egen hukommelse:

DB Netz gav "kvantumsrabatt" til togselskap som bestilte mer enn et bestemt antall ruteleier. En transparent og i tilsynelatende nøytral rabatt. Men det var bare DB-togselsskapene som var store nok til å kunne oppnå disse rabattene.

DB Netz gav "kvantumsrabatt" til togselskap som bestilte elektrisk energi til togfremføring. Også dette en transparent og i tilsynelatende nøytral rabatt. Men det var bare DB-togselsskapene som var store nok til å kunne oppnå rabatten.

Nye togselskap bestilte bestemte ruteleier av DB Infrastruktur. Innen de fikk svar på sin bestilling, hadde et DB-togselskap begynt å bruke nøyaktig samme rutelei som det bestilte.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.