|
Uavhengighet i teori og praksis - DBStartinnlegget har emnet «Splitte et fungerende jernbanesystem» Svar på innlegg #393645 Skribent: kkv
Skrevet: 23. apr. 2024 kl.1511 #393944 vist 1207 ganger | Innloggede brukere ville her kunne se bilde av skribenten hvis det er lagt inn.
| Det finnes flere eksempler på at (uavhengige) DB Netz (infrastrukturforvalteren) favoriserte DBs togselskaper - og at denne favoriseringen fortsatte helt frem til andre togselskap rettsliggjorde konfliktene - og DB Netz tapte konflikten i domstolen. Tre eksempler hentet fra egen hukommelse: DB Netz gav "kvantumsrabatt" til togselskap som bestilte mer enn et bestemt antall ruteleier. En transparent og i tilsynelatende nøytral rabatt. Men det var bare DB-togselsskapene som var store nok til å kunne oppnå disse rabattene. DB Netz gav "kvantumsrabatt" til togselskap som bestilte elektrisk energi til togfremføring. Også dette en transparent og i tilsynelatende nøytral rabatt. Men det var bare DB-togselsskapene som var store nok til å kunne oppnå rabatten. Nye togselskap bestilte bestemte ruteleier av DB Infrastruktur. Innen de fikk svar på sin bestilling, hadde et DB-togselskap begynt å bruke nøyaktig samme rutelei som det bestilte. | Vis menyer |
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte.
Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.
|