Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Noen flere bilder fra en beslektet virksomhet" i Museum

Hele tråden har 13 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Definisjonsspørsmål Hans-Ole Sveia 16. apr. 2024 kl.0139 #393453 (#393451) Vist 755 ganger Lik innlegget
 

Det var vel i 2006 at "Skibladner" ble fredet og i 2006 at skipet fikk en post på Statsbudsjettet? Kommunal og fylkeskommunal støtte har det vel vært før den tid. Om det var noe statlig støtte etter at skipet sank under vinteropplag før den tid, vet jeg ikke, men det er ikke utenkelig. Det var vel omtrent samtidig en stortingspolitiker og også andre toneangivende folk i styret til Oplandske Dampskibsselskap.

            Norsk Kulturråd, Miljøverndepartementet og Riksantikvaren Allern 16. apr. 2024 kl.0713* #393454 (#393453) Vist 822 ganger Lik innlegget
 

Statens engasjement i fartøyvernet startet med at skonnerten "Svanen" fikk midler fra Norsk kulturråd i 1967. "Skibladner" fikk sitt første statlige bidrag omtrent på samme tid fra Norsk Kulturråd, altså nesten 40 år før fredningen i 2006. Når hjulbåten kom på statsbudsjettet for Kulturdepartementet er jeg usikker på, men for Klima- og miljødepartementet har skipet fått tilskuddsmidler gjennom hele 1980- og 1990-tallet til idag, først og fremst gjennom RAs tilskuddsordning post 74. Dette er ikke en fast post på statsbudsjettet, men må omsøkes årlig i konkurranse med alle andre vernede fartøy nasjonalt.

I 1978 ble et eget sekretariat for fartøyvern etablert av Norsk kulturråd. Miljøverndepartementet fikk i 1983 egne øremerkede tilskuddsmidler til fartøyvern over statsbudsjettet. Fra 1986 ble det forvaltningsmessige ansvaret overført Miljøverndepartementet, mens Riksantikvaren overtok fartøyvernet som ansvarsområde i 1989. pr. 1.1.2020 ble denne oppgaven overført i 1. linje til fylkeskommunene fra RA.

Mao. statlige bidrag i fartøyvernet er i år en 57 år gammel portefølje. I løpet av denne tiden har fartøyvernet blitt tilført omkring 1,5 milliarder kroner i istandsettingsmidler og tilskudd, pluss at man drifter 3 nasjonale fartøyvernsentere, samt ett regionalt fartøyvernsenter i Østfold (Isegran FartøyvernAS).

D/S "Skibladner" er tilført 10-talls statlige millioner i løpet hele denne perioden av de 57 årene fartøyet har vært endel av fartøyvernet i Norge. Skipet er sammen med D/S "Kysten", "Svanen" og D/S "Børøysund" starten på denne vernedisiplinen i Norge.

              Norsk Kulturråd, Miljøverndepartementet og Riksantikvaren Erik W J 16. apr. 2024 kl.0911 #393455 (#393454) Vist 785 ganger Lik innlegget
 

"Skibladner" fikk vel statlige midler tidligere enn dette, men da som transportsubsidier over Samferdselsdepartementets budsjett? Tidligere hadde "Skibladner" jernbanetakster, og en jernbanebillett Eidsvoll-Hamar kunne på 60-tallet brukes både på tog og "Skibladner".

                Norsk Kulturråd, Miljøverndepartementet og Riksantikvaren Allern 16. apr. 2024 kl.1026* #393459 (#393455) Vist 798 ganger Lik innlegget
 

Statlige subsidieringsordninger for rederinæringen til ulike transportbehov har det sikkert vært en rekke steder i landet gjennom tidene. Siden vi er innom Hurtigruten i denne tråden, så er jo dette et annet eksempel helt frem til vår tid. Fellesnevneren er imidlertid at dette er statlige finansieringsordninger som skal fylle et transportbehov på vegne av et rederi eller rederier, ikke å slutte opp om et enkeltfartøy som et kulturminne.

På ditt spørsmål om når "Skibladner" om mulig gikk fra å være i regulær, kommersiell drift til museumsdrift/vern gjennom bruk, er dette 1967. Det fantes ikke statlige ordninger for kulturminnevern for fartøy (i bruk/drift) før den tid.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.