Visning av en deltråd på 8. nivå av toppinnlegget "Hva skjer med museumsbanene i Sverige?" i Museum
Hele tråden har 34 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
"Er vi i ferd med å miste FELLESSKAPET."Tror det ligger mye her. Husker sammenkomster i nabolaget jeg vokste opp i, på St.Hansaften f.eks med hele nabolag og stor bålbrenning på en stor lokal fotballbane. Veldig morro den gangen som var sent 80- tidlig 90-tallet for meg. Det lokale velet nå prøvde å dra i gang noe lignende for noen år siden, knapt noen som møtte. Lite interesse for å holde på med slikt fellesskap for tiden.Og hvor mange ganger kjører man veterantog på det nasjonale nettet? Når jernbanemuseet nå avlyste en kort tur fra Elverum til Hamar, pga for lite billettsalg i forkant, så tyder det jo på at ikke museet er interessert i å uansett kjøre noe tog for fellesskapet heller.Og det er ikke noe som bidrar til å gjøre det lettere å drive med det rundt storbyene heller. Det er jo ikke noen i systemet som tar hensyn til veterantog lenger. Verksteder har ikke plass noen steder, det er knapt så moderne materiell har plass innendørs for reparasjon. Da må man reise langt for å drive med slikt, og det er det ikke så mange som gidder..
Jernbanemuseet er ikke spesielt flinke til å annonsere turene sine. Men dette blir jo litt på siden av denne trådens tema.
Det er ikke bare mørkt. Sjøldyrking er i vinden som aldri før, det står pallekarmer overalt, og kolonihagene har ventelister i 10–15-årsklassen. De som får seg en parsell, er selvsagt lykkelige, og med på fellesskapsaktivitetene (loppemarked, fellesarbeid, høstfest). Flere av hagene har søndagskafeer, nå har også vi på Etterstad begynt med det (siste søndag i måneden, noe er enn det har vi ikke folk eller lokaler til).
Innen NJK har vi jo fått tilskudd som Bm.66-gjengen, Notoddingene og nå også Flekkefjordbanen. Ofte er det ildsjeler som "tar tak", da er det fint/lønnsomt/supert om det kommer nok folk til så ikke vedkommende brenner lyset sitt i begge ender. Ingen konkret kritikk av noen eller noe her, jeg tenker bare at det er sånt som lett kan skje. Notodden klarer seg bra, det gjør pgså Bm.66-folka også. Flekkefjordbanen er nok på rett spor også.Men at vi må "treffe" folk, det er evig sant.
Det er hyggelig at du nevner oss som jobber med BFM 66.01 som et godt eksempel på nye tilskudd innen jernbanerelatert museumsarbeid. Vi setter stor pris på NJK sitt fantastiske arbeid med å ta vare på både materiell og museumsbaner i Norge. I denne sammenheng er vi som jobber med BFM 66.01 ikke underlagt NJK, men en selvstendig organisasjon. Når det er sagt, er vi på ingen måte heller konkurrenter til NJK. Vårt eneste formål er å jobbe med BFM 66.01 og ingen ting annet. De fleste av oss er selvsagt betalende medlemmer av NJK og håper vi dermed bidrar til å støtte NJKs viktige arbeid.
Dere får ha meg unnskyldt. Jobben dere gjør er ihvertfall fantastisk. Et arbeide det står stor respekt av! Med ærbødig hilsen,
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.