Visning av en deltråd på 9. nivå av toppinnlegget "Hva skjer med museumsbanene i Sverige?" i Museum

Hele tråden har 34 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                Dinosaurer og damplokomotiv Erik W J 12. juni 2024 kl.1207* #396683 (#396680) Vist 1123 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Et barnebarn er veldig opptatt av dinosaurer - kanskje han får øynene opp for damplok senere? 😀

Fascinasjon har nok lite å gjøre med hva som er praktisk, effektivt eller økonomisk - det har med følelser å gjøre. Mange følelser er knyttet til nostalgi - lengselen etter det som var.

Naturlig nok blir det stadig færre som har nostalgiske følelser for damplok på samme måte som det ble det med seilskutene. For oss med interesse for teknologihistorie kan damplok fortsatt være fascinerende uten nostaligi.

Fascinerende med damplok er f.eks. at de aller fleste av dem er blottet for forskjønnende deler - ikke noe er pakket inn og alt er der for å ha en praktisk funksjon. Likevel har flere konstruktører klart å skape harmoniske og vakre damplok. Oppfatningen av dette har selvsagt med kulturer å gjøre - kulturer som påvirker hva vi oppfatter som vakkert og stygt. Mange damploktyper er slik at en kan se hvem det er som har konstruert dem, og da kan en lett bli interessert i mennesket bak konstruksjonen.

                  Dinosaurer og damplokomotiv Ciel Waagenes Udbjørg 12. juni 2024 kl.1228 #396689 (#396683) Vist 1083 ganger Lik innlegget
 

Og på el-fronten har vi jo El.1 og El.5, svenskene har sine Dm-lok, og sveitserne krokodillene. El-lok med stenger er heftige saker!

På trikk er "drevlyd" snart en saga blott. SL18 er nesten plagsomt stillegående, som fører er drevlyden du alltid har med deg og lytter til for å vite hvordabn vogna har det, aldeles borte. Det er en tilvenning, det også.
-c.

                    Dinosaurer og damplokomotiv Morten Tranøy 12. juni 2024 kl.1430 #396698 (#396689) Vist 1146 ganger Lik innlegget
 

Da jeg jobbet på Norsk Teknisk Museum kom det ofte (oftere og oftere) ungdom som ville ha info om veteranbiler. Som regel trodde vi at ønsket var info om A- og T-Ford og dess like.

Men neida, vi tok helt feil. Og skal si vi ble overrasket. Veteranbilene ungdommen skulle ha info om var f eks Volvo Amazon, Ford Cortina og Taunus 12 M - akkurat slike biler foreldregenerasjonen ganske nylig hadde forlatt.

Synes jeg ser noe om dette for dagens interesse for fotografier av tog. Nå går det i el 14 og 16 og litt BM 69. Den kjempestore interessen for Di 3 og Nohab synes å bli mindre og mindre.................

                      Dinosaurer og damplokomotiv Kjetil Næss 12. juni 2024 kl.1711 #396706 (#396698) Vist 1145 ganger Lik innlegget
 

Synes jeg ser noe om dette for dagens interesse for fotografier av tog. Nå går det i el 14 og 16 og litt BM 69. Den kjempestore interessen for Di 3 og Nohab synes å bli mindre og mindre.

Jeg er ikke helt enig. Min største erfaring på rullende materiell må sies å være Jernbanemuseets stålvogntog. Som mangeårig leder av venneforeningen og som styremedlem av museet i en årrekke var jeg med mens materiellet fremdeles gikk i drift de siste årene på Nordlandsbanen, før utvelgelse til bevaring/bruk kom i gang.

Denne prosessen som har pågått fra 2011/2012 og frem til dags dato har vært utrolig spennende, givende og gitt meg noen fine aha-opplevelser. Og det jeg registrerer når dette toget har sine åpne turer, er alle de unge generasjonene som ofte blir med på hver tur. Dette er tog som fotograferes og filmes - mye. Og det deles mye på nettopp sosiale medier. Et sted NJK ikke er helt på plass ennå sammenlignet med forventningene til dagens unge, kanskje?

Ellers er denne tråden virkelig interessant og har flere perspektiver. Jeg har mye på hjertet rundt hva jeg tenker om fremtiden til museumstog, men det kan jeg sikkert porsjonere ut litt etter hvert. Alternativt kan NJK/JMV arrangere en liten uformell "workshop" en helg hvor man kan drodle rundt løsninger. Men først må alle få bestemt seg for hva de egentlig vil/ønsker.

                        Dinosaurer og damplokomotiv Erik W J 12. juni 2024 kl.1918 #396716 (#396706) Vist 1103 ganger Lik innlegget
 

Uansett vil det være mange som har nostalgien som incitament for deres arbeid med bevaring, men fokuset vil stadig endre seg. Noen av disse får etter hvert også interesse for det de ikke har opplevd selv. Disse og de som fra før er nysgjerrige på den fortiden de selv ikke har opplevd blir mye av grunnstammen i den helhetlige delen av det frivillige arbeidet.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.