Visning av en deltråd på 9. nivå av toppinnlegget "Hva skjer med museumsbanene i Sverige?" i Museum

Hele tråden har 37 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                Damplok i arbeid... Kjell A Ramstad 12. juni 2024 kl.1350 #396695 (#396680) Vist 1945 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

"Det er nettopp damplokets avdekkede teknologi med alle sine synlige bevegelige deler, støy og røyk og lukter, den rå energien..."

 

Tiltredes!

                  Med sjel Allern 12. juni 2024 kl.1443* #396696 (#396695) Vist 1966 ganger Lik innlegget
 

...Så kan det vel også tilføyes at både gamle damplok, vognene på Holmenkollbanen eller Ekebergbanen, de gamle el-lokomotivene, klassiske biler til nyere tid osv., alle hadde de én ting til felles: De hadde sjel!

Alt nytt, digitalt og med datahjerner/databrikker/batteri, bygget i blikk og plastikk, er sikkert funksjonelt og kostnadseffektivt nok (og muligens miljøvennlig...med unntak i nettopp bruk av plastikk som florerer ombord), men huttetu så sjeleløst. Dessuten totalt umulig for fremtidens entusiaster å se i bevegelse - nettopp fordi det ikke er mekanisk, fordi det knapt er mulig å skru på eller å restaurere, men drevet av utgått datateknologi som ikke lenger lar seg oppdrive, eller koster så mye at vern gjennom bruk blir utopisk.

                    Med sjel Herman 14. juni 2024 kl.1059 #396809 (#396696) Vist 1813 ganger Lik innlegget
 

Gammel datateknologi lar seg reparere, eller bygge.
Men man må reparere kort, eller eventuelt lage nye kort, man kan ikke forvente å kjøpe ferdige kort.

                      Med sjel Bjørn Halling 21. juni 2024 kl.2017 #397214 (#396809) Vist 1286 ganger Lik innlegget
 

Å lage nye kort av gammel type, vil bli svært kostbart, hvis det i det hele tatt er mulig. Dokumentasjonen som ble benyttet ved konstruksjon av elektronikk for 30 - 40 år siden, er selvfølgelig borte for lengst, det samme med testutstyret for kortene.
Det går nok kanskje an å holde materiellet igang en viss tid hvis man har tilstrekkelig med reservekort, og bytter ut komponenter som eldes, som for eksempel elektrolyttkondensatorer, men på et tidspunkt er det slutt. I motsetning til for materiell som er basert på elektromekaniske løsninger, hvor deler i mye større grad kan vedlikeholdes eller lages nye.

                  Damplok i arbeid... Stein Olav Hohle 12. juni 2024 kl.1856 #396712 (#396695) Vist 1925 ganger Lik innlegget
 

Og betjeningen av et damplok er nær på 100% ferdighetsbasert. Man må aktivt bruke sansene syn, hørsel og lukt. I tillegg er det fysisk krevende.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.