Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Om gjenbruk av gamle jernbanetraseer" i Museum

Hele tråden har 9 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Om gjenbruk av gamle jernbanetraseer Carl Frederik Thorsager 16. juni 2024 kl.1645 #396963 (#396953) Vist 561 ganger Lik innlegget
 

I følge Mld. St. 23 (2020 - 2021) side 88 har Norge følgende museumsbaner:
• Lommedalsbanen (MIA - Museene i Akershus) • Urskog-Hølandsbanen (MIA - Museene i Akershus) • Krøderbanen (Buskerudmuseet) • Rjukanbanen (Norsk Industriarbeidermuseum) • Setesdalsbanen (Vest-Agder Museet) • Thamshavnbanen (Museene i Sør-Trøndelag) • Gamle Vossebanen (Norsk Jernbaneklubb)
Det er viktig å holde se til politiske vedtak (skjønt en vurdering bør nok gjøres i hvert enkelt tilfelle). Den eneste som mangler her er Tinnosbanen. Denne kan representere statlig/privat elektrisk jernbane med Notodden som utgangspunkt.
NJK sentralt er visstnok av den oppfatning at Numedalsbanen er en aktuell kandidat, noe jeg betviler. Jeg mener at Krøderbanen dekker Numedalsbanens infrastruktur godt nok.
I stedet kan Numedalsbanens parsell Rødberg - Rollag gjøre som ved Namsosbanen, fylle ballast mellom skinnene og overlate traséen til syklistene. I tillegg kan det brukes dresiner. Dagens dresinbaner er, så vidt jeg har oversikt:
- Ålgårdbanen (begrenset) - Numedalsbanen nord for Veggli - Namsosbanen (begrenset) - Valdresbanen (begrenset) - Flekkefjordbanen (nesten hele)
Da tenker jeg vi har mer enn nok.
//Carl Frederik

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.