Visning av en hel tråd i Bussen
I dag traff jeg på en av de nye bussene på Rollag, som Brakar benytter for ruta mellom Kongsberg og Geilo. Brakar begynte å kjøre med denne type 100% elektriske busser fra 1. juli 2023. Type er Golden Dragon Triumph E12 med rekkevidde opp til 350km, CATL, 422.9 kW/t fordelt på 12 batteripakker, motor er Dana TM4 på 370 kW, dreiemomentet 3700 Nm og det er plass til 45 passasjerer + fører.
så det er satt opp ladestasjon hos Geilo Turbusser for disse kadavere av buss
Det er vel flere typer av Golden Dragon som brukes i Brakars område? Jeg tror det er fire forskjellige varianter. På linje 100 og 101 (Drammen-Vikersund-Hønefoss) er det vel to hovedvarianter, en variant for lengre ruter (som på bildene i åpningsinnlegget) og en variant som er klassifisert noe lavere - trolig med henblikk for mer lokale ruter.
De to hovedvariantene av Golden Dragon jeg sikter til er:
* Golden Dragon Pivot.* Golden Dragon Triumph.
Det er fullt mulig å se forskjell på disse ut fra karosseriene.
Etter det jeg forstår kan en få Golden Dragon Pivot som både kl. 1 og som kl. 2-busser.Golden Dragon Triumph er vel kl. 2-busser, og det er vel en slik som er er avbildet i begynnelsesinnlegget her.
Det går en batteridrevet turbuss i buss for tog-trafikken mellom Lillehammer og Dombås. Operatør er Nobina. Lades på Esso på Lillehammer. Rekkevidde 500 km.
går el-buss for Flytoget også, Drammen - Asker
så Flytoget (bussen) i går på Asker stasjon.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.