Visning av en hel tråd i Bussen
Det svenske busselskapet Flixbus meldte tirsdag morgen at de starter opp bussforbindelse mellom Oslo, Kristiansand og Stavanger fra 25. juni. De to rutene blir selskapets første innenriksruter i Norge. Dermed blir det tre operatører som kommer til å kjøre buss mellom Oslo, Kristiansand og Stavanger fremover.
Lenke: Lenke.
Ikke akkurat hva jeg vil kalle godt nytt.
de er vel sån vi vil har dette, motorvei hvor bussene kan kjøre oslo-sørlandet på under 4 timer. mens sørlandsbanen gikk blir gjort noe mer annet de er nødvendig
men sørlandsbanen blir nok ikke uten persontog, de finnes vel et par steder hvor de er grunnlag for persontog bø og en eller annet sted til mellom bø og kr.sand
jan eri
Enig.
Reint historiske hadde Sørlandsbanen både buss- og flykonkurranse allerede i årene før krigen, det vil si før den gjennomgående jernbaneforbindelsen ble etablert.
Sola flyplass åpnet i 1937, og da Fornebu og Kjevik åpnet 1. juni 1939, var flykonkurransen etablert.
I årene rett før krigen var det også en organisert busskonkurranse på strekningen Stavanger-Kristiansand-Oslo. Busselskapene hadde ikke lov å kjøre ordinære ruter, men de la ut lister i ekspedisjonene sine, og når mange nok hadde tegnet seg til en dag, satt de opp en charterbuss.
Og så kan vi jo bare tenke oss hvordan det var å kjøre buss mellom Stavanger og Oslo på den tidens smale og svingete veier. Men folk valgte den muligheten fordi billettprisen var lavere enn det jernbanen skulle ha.
Så må vi heller ikke glemme at NSB drev Sørlandsbanen ganske bra fram til de mistet konsesjonen. Over en million årlige reisende og høy driftsstabilitet på type 73.
Med hyppige avganger, god regularitet, god komfort og greie priser har toget fremdeles alle muligheter til å kjøre Sørlandet med suksess.
På slutten av 50-årene regnet vi ca 8 timer Oslo-Kristiansand. Da var det ferje i Brevik. Et sted i Telemark gikk veien gjennom et skar hvor veibanen var en bil bred. Det kan ha vært i nærheten av dagens "Sørlandsporten". Familien ferierte utenfor Kristiansand
Rett øst for Tvedestrand ligger gamle Sørlandske hovedvei der vi på ferietur til Sørlandet kjørte gjennom et gårdstun. Vel 150 meter øst for tunet ligger veien fortsatt uberørt, og jeg stoppet en dag for å ta den nærmere i øyensyn. Bredden ble målt til fire meter, og asfalten holdt seg fortsatt godt. Tok også et bilde, men hvor har nå det tatt veien? :-)
I mellomtiden er det mye å finne på Youtube. Ikke minst fra Tore Wiik.
Lenke: Youtube
Risdal Touring blir kjørende i konkurranse med seg selv. Får se hvordan dette blir da etterhvert
Ser ikke bort fra at alt som ikke er Vy blir Flixbus etter hvert.
Forøvrig ser det ut til at Flix ikke finner det bryet verd å stoppe ved Tvedestrands nye og E18-nære terminal på Grenstøl, ifølge rutekartet på nettsiden deres.
Prismessig går Flix ganske friskt ut med 186 kr fra Arendal til Oslo. Det er ca 100 kroner mindre enn en honnør med Go-Ahead fra Gjerstad.
Markedslederen Vy Buss har nok ingen grunn til å frykte mer konkurranse.
Man kan jo lure på om slike priser dekker utgiftene. For mitt eget vedkommende kan de prise det så lavt de bare vil - forhåpentlig så lavt at de ryker over ende. Jeg ville aldri finne på å ta buss fra Oslo til Kristiansand. Da kjører jeg heller sehr. Tog er tur. Buss er og forblir tortur.
FlixBus har de siste årene hatt en del alvorlige ulykker i Europa med dødsfall og mange skadde. Bussene har som regel kjørt av veien. Det har kommet fram at både busser og sjåfører utnyttes ganske hardt - noe selskap nødvendigvis må gjøre for å holde såpass lave priser.
I slutten av mars i år kjørte en Flixbus fra Berlin til Zürich av motorveien ved Leipzig. Fire passasjerer ble drept. Sjefen i firmaet sa at disse passasjerene selv hadde skyld i sin egen død, da de angivelig ikke hadde brukt sikkerhetsseler.
De overlevende kunne derimot berette om ganske rå kjøring (bussen var forsinket). Det var også to sjåfører ombord, og de hadde kranglet heftig i bussen.
I media trakk man etter hvert konklusjonen at det kanskje var bedre å reise med toget enn med FlixBus.
Jeg tror ikke Flixbus kjører så mye som en eneste buss selv. Flixbus tror jeg er et selskap som selger billetter og så har de avtaler med andre operatører som kjører. Det er normalt slik at det er operatøren som har den økonomiske risikoen.
Det har vært diskutert en del på de svenske jernbanefora i forbindelse med Flixtrain. Det har da vært antatt at det neppe er Hector Rail som har hatt den økonomiske risiko alene for prosjektet. Om noen. Men på buss så skal det være et rent salgsselskap.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.