Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Flixbus etablerer bussrute Oslo-Kristiansand-Stavanger fra 25. juni. " i Bussen

Hele tråden har 13 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

Flixbus etablerer bussrute Oslo-Kristiansand-Stavanger fra 25. juni. Eyolf Berg 13. juni 2024 kl.0007 #396738 (#396681) Vist 595 ganger Lik innlegget
 

Ikke akkurat hva jeg vil kalle godt nytt.

  Flixbus etablerer bussrute Oslo-Kristiansand-Stavanger fra 25. juni. Jan Erik Hole 13. juni 2024 kl.0026 #396741 (#396738) Vist 595 ganger Lik innlegget
 

de er vel sån vi vil har dette, motorvei hvor bussene kan kjøre oslo-sørlandet på under 4 timer. mens sørlandsbanen gikk blir gjort noe mer annet de er nødvendig

men sørlandsbanen blir nok ikke uten persontog, de finnes vel et par steder hvor de er grunnlag for persontog bø og en eller annet sted til mellom bø og kr.sand

jan eri

  Ja. Nils Salthe 13. juni 2024 kl.0741 #396745 (#396738) Vist 580 ganger Lik innlegget
 

Enig.

    Sørlandsbanen og konkurranse DCHalvorsen 13. juni 2024 kl.0806 #396746 (#396745) Vist 623 ganger Lik innlegget
 

Reint historiske hadde Sørlandsbanen både buss- og flykonkurranse allerede i årene før krigen, det vil si før den gjennomgående jernbaneforbindelsen ble etablert.

Sola flyplass åpnet i 1937, og da Fornebu og Kjevik åpnet 1. juni 1939, var flykonkurransen etablert.

I årene rett før krigen var det også en organisert busskonkurranse på strekningen Stavanger-Kristiansand-Oslo. Busselskapene hadde ikke lov å kjøre ordinære ruter, men de la ut lister i ekspedisjonene sine, og når mange nok hadde tegnet seg til en dag, satt de opp en charterbuss.

Og så kan vi jo bare tenke oss hvordan det var å kjøre buss mellom Stavanger og Oslo på den tidens smale og svingete veier. Men folk valgte den muligheten fordi billettprisen var lavere enn det jernbanen skulle ha.

Så må vi heller ikke glemme at NSB drev Sørlandsbanen ganske bra fram til de mistet konsesjonen. Over en million årlige reisende og høy driftsstabilitet på type 73.

Med hyppige avganger, god regularitet, god komfort og greie priser har toget fremdeles alle muligheter til å kjøre Sørlandet med suksess.

      Sørlandsbanen og konkurranse Jan Arne Rødland 13. juni 2024 kl.1218 #396759 (#396746) Vist 650 ganger Lik innlegget
 

På slutten av 50-årene regnet vi ca 8 timer Oslo-Kristiansand. Da var det ferje i Brevik.
Et sted i Telemark gikk veien gjennom et skar hvor veibanen var en bil bred. Det kan
ha vært i nærheten av dagens "Sørlandsporten". Familien ferierte utenfor Kristiansand

        Sørlandsbanen og konkurranse Carl Frederik Thorsager 15. juni 2024 kl.1501 #396896 (#396759) Vist 616 ganger Lik innlegget
 

Rett øst for Tvedestrand ligger gamle Sørlandske hovedvei der vi på ferietur til Sørlandet kjørte gjennom et gårdstun. Vel 150 meter øst for tunet ligger veien fortsatt uberørt, og jeg stoppet en dag for å ta den nærmere i øyensyn. Bredden ble målt til fire meter, og asfalten holdt seg fortsatt godt. Tok også et bilde, men hvor har nå det tatt veien? :-)

          Sørlandsbanen og konkurranse Roar 15. juni 2024 kl.1507 #396897 (#396896) Vist 632 ganger Lik innlegget
 

I mellomtiden er det mye å finne på Youtube. Ikke minst fra Tore Wiik.

Lenke: Youtube

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.