Visning av en hel tråd i Trafikknytt
Brann ved Fidjetun og avsporing ved Vegårshei.
Info fra GoAhead nå:
" Stengt på Sørlandsbanen
Stengt på SørlandsbanenOslo S - StavangerBuss for tog I dag kl 23:36I dag kl 23:36
Det er brann ved sporet i område rundt Fidjetun. Strekningen her er sperret.Ett godstog har sporet av i område rundt Vegårdshei. Strekningen er sperret.Følgende tog er berørt. Tog 719 med avgang fra Oslo S 18:25 og ankomsttid i Kristiansand kl 23:12 blir stoppet på Herefoss og får buss til Kristiansand.Tog 721 med avgang fra Oslo S 21:25 og ankomst i Kristiansand kl 02:07 blir stoppet på Drangedal og får buss retning Kristiansand.Tog 725 med avgang fra Oslo S kl 22:25 kjøres til Neslandsvatn. Herfra blir det buss til Kristiansand hvor vi har nytt togsett på plass.Tog 726 med avgang fra Stavanger kl 22:25 kjøres til Kristiansand. Herfra blir det buss til Neslandsvatn hvor vi har nytt togsett på plass".
Kan brannen og avsporingen ha noe med hverandre å gjøre. Tjuvbremsing kan forårsake brann, og om bremsene har låst akslingen mot rotering blir det hjulslag og pågår det lenge nok blir det falske flenser som kan gi avsporing i sporveksler.
Terje
I følge Fvn.no er det et lokomotiv som har sporet av.
Ok, da er kanskje min teori mindre sannsynlig. Min teori var motivert av følgende hendelse i UK.
Lenke: Avsporing pga låste bremser som forårsaket hjul med flater og falske flenser
Gt. 5814 mellom Vegårshei og Gjerstad?
EN aksel i bakre boggi på 119 003 i tog 5814 har gått avsporet over lengre strekning ifølge CargoNet. Det er ifølge dem skader på sviller i ca 8 km fra første tegn til avsporing.
Berging og Beredskap er ute hos dem.
5811 og 5913 vil etter hvert returnere til Alnabru.
som overskriften.
Er det virkelig uhellsloket 119 003 igjen? Det samme som sporet av på Dalane, så på Dombås, visstnok skal det ha sporet av i Bergen etter å ha kjørt på en sporsperre. Det ble sporet på igjen, inspisert og ble sendt tilbake til oslo som normalt. Det de ikke hadde oppdaget var en sprekk i drevkassen som førte til at olja lakk ut og at drevkassen skar seg på vei til oslo. På et av de lengre oppholdene på verksted ble det ved et uhell knust en frontrute som førte til ytterligere ventetid.Ja det lokomotivet har en dyster statistikk. Men klarer noen å bekrefte at det er 119 003? Og har noen funnet bilder?
Omfattende skader.
Lenke: VG
VG melder at det er akselbrudd som er årsaken.
Ut over det er man usikker på skadene. Enten så er det en kilometer, eller så er det togets lengde 600 meter eller så vet man ikke.
CargoNet skriver 8 kilometer.
NRK har bilder
Lenke: NRK.no
Banenor sier 11,5km og 4500 sviller. Nesten like langt som skadene et svilletog klarte å lage på Porsgrunn-Larvik allerede før åpning.
Lenke: 4500 sviller (and counting) knust
Har ikke sjekket lenken din, men annet sted så skrives det at Bane NOR ser et akutt behov for å bytte 4500 and still counting. De regner med at 17500 sviller er skadet og på sikt skal byttes.
Det begynner å nærme seg tallene for Vassijaure. Forskjellen er bare 50 til 60 grader i temperatur pluss barmark å jobbe på.
Høres ut som en jobb for sporombyggingstoget eller 500 vernepliktige.
Ligger an til gjenåpning først 2. juni.
Lenke: ABC nyheter
Og grunnet lav interesse dropper CargoNet å kjøre pendel Langemyr - Orstad denne uken. De kjørte noen avganger forrige uke. Men det var mest drivstoff til seilbåt som ble sendt med toget.
Buss for tog-strekningen er heldigvis blitt kortet inn.
Strekningen gjenåpnes nå. 708 og 711 kjøres.
Lenke: Fvn.no
Åpnet kl 0950 i dag. Det er vanlig åpningstid søndager etter stenging for srbeider.
Alle tog see ut til å gå ordinært. OnRail kjører ekstra 5981 til Orstad. Fullt tog med 11 vogner. Retur i 5980 i kveld.
Godt å høre at Sørlandsbanen åpnet til slutt.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.