Visning av en hel tråd i Trafikknytt
Og VG fikk en ny sak å melde.
Lenke: VG
Over 40 min stopp på Oslo S er alvorlig nok. Terje
Lenke: Kort eller langvarig - det bør ikke skje. Men gårsdagens regnvær kan vel ha forårsaket den
Alvorlig nok, ja. Men denne typen hendelser er nesten blitt hverdagslige på Oslo S og Drammenbanen.
Jeg leste en gang en beskivelse av hvordan sikringsanlegget på Oslo S - Lodalen - Loenga er bygget opp.Elektrisk så er anleggene delt i tre (mener jeg å huske), hver av dem med sin separate strømforsyning. En jordfeil på et av anleggene kan lamme hele det anlegget, og kan være svært vanskelig å finne.Jeg kjenner litt til problematikken fra offshoreinstallasjoner. Der brukes i stor utstrekning såkalt galvanisk skille på inn - og utganger på kontroll - og sikkerhetssystemene. Det betyr at en jordfeil kun får virkning for den ene inn - eller utgangen som går til jord. Jordfeilen meldes som feil på vedkommende sløyfe, kan isoleres, og påvirker ikke andre deler av anlegget.Jeg regner med at tilsvarende prinsipp vil bli brukt på jernbanens anlegg i fremtiden. Men for Oslo S er det tydeligvis et godt stykke frem.
Jernbanens raske avviksmeldinger gir media mange klikk - og er nok også gode å ha i agurktider.
En feil på en dør på T-banen - en feil som medførte fem minutters forsinkelse (den tiden føreren trenger på å låse døren inkludert gangtid) - ble slått opp med store typer og bidro til elendighetsbeskrivelsen. Litt mer dyptpløyende journalistikk om jernbanens driftsavvik med omfang, konsekvenser og årsaker hadde imidlertid ikke vært så dumt.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.