Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Kortvarig jordfeil gav lang taxikø" i Trafikknytt

Hele tråden har 5 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Jordfeil på Oslo S Bjørn Halling 28. mai 2024 kl.1224 #395619 (#395614) Vist 616 ganger Lik innlegget
 

Jeg leste en gang en beskivelse av hvordan sikringsanlegget på Oslo S - Lodalen - Loenga er bygget opp.
Elektrisk så er anleggene delt i tre (mener jeg å huske), hver av dem med sin separate strømforsyning. En jordfeil på et av anleggene kan lamme hele det anlegget, og kan være svært vanskelig å finne.
Jeg kjenner litt til problematikken fra offshoreinstallasjoner. Der brukes i stor utstrekning såkalt galvanisk skille på inn - og utganger på kontroll - og sikkerhetssystemene. Det betyr at en jordfeil kun får virkning for den ene inn - eller utgangen som går til jord. Jordfeilen meldes som feil på vedkommende sløyfe, kan isoleres, og påvirker ikke andre deler av anlegget.
Jeg regner med at tilsvarende prinsipp vil bli brukt på jernbanens anlegg i fremtiden. Men for Oslo S er det tydeligvis et godt stykke frem.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.