Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Di4 havari." i Trafikknytt
Hele tråden har 22 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Dette forverrer nok en gang lokomotivsituasjonen på Nordlandsbanen. 653 må ut igjen allerede med tog 475 i kveld. Hva som vil skje med 471 i morgen er ikke avklart.Turistsesongen er i gang og det er mye folk i togene.
Dagtogene 471 og 472 innstilles i perioden 17.-21. juni 2024. Erstattes med buss.
Ser ut som det bare er 653 + 654 som ruller. SJ har til vane å innstille ved færre enn 3 lok i drift. 472 gikk fra Rognan 15min etter rute.
Ellers så gikk 44 fra Trondheim rundt 22 min etter rute.
Lenke: SJ Nord
Tog 472 i dag endte i Trondheim ca. tre kvarter forsinket med det tunge toget. 475, med samme lokomotiv og mange av de samme vognene, ble bare 19 minutter forsinket.
Innstillingene av tog 471 og 472 er nå forlenget til perioden 17.-24.juni 2024.
471 og 472 er innstilt i morgen også.
Onsdag og torsdag blir 471 og 472 kjørt slik:
Trondheim-Mosjøen og motsatt: Enkeltsett tp. 76.Mosjøen-Mo i Rana: BussMo i Rana-Bodø og motsatt: Di 4 og vogner
Dermed bare en times busstur og ikke ti.
Bytting og venting vil nødvendigvis medføre forsinkelser på siste ledd i reisen. Men dette er nok uansett en bedre løsning enn buss hele veien.
Bussturen Mo i Rana-Mosjøen tilsvarer - så langt jeg kan forstå - i praksis samme framføringstid som det som gt. 5795 bruker. Slik var det på tirsdag 18. juni 2024. Dette med tanke på busstransport uten stopp underveis mellom Mosjøen og Mo i Rana.
De har gjort mye med E6 i løpet av de siste årene. Også nordover fra Mosjøen. Men ettersom 472 og 471 på nordsiden av Mo skal kjøres med samme materiell, inkludert rundgang med loket i Mo, i stedet for kryssing på Dunderland, vil jeg anta at 471 kommer til å bli rundt halvannen time forsinket derfra.
I dag går det Type 76 Trondehim - Mo i Rana - Trondheim, altså ingen buss.Det blir fortsatt et ekstra opphold i Mo på dem som reiser nordover i (90)471, mens reisende i 472 kun bytter tog i Mo og bør kunne ankomme Trondheim S i rute.
Muliggjort ved at de har fått på plass lokfører som kjører tp. 76 Mosjøen-Mo i Rana-Mosjøen. Som nevnt tidligere i dette forum har personalet som normalt kjører nord for Mosjøen kompetanse på Di4 og tp. 93. Ikke tp. 76 eller 92.Dette må være første gang tp. 76 kjøres med reisende så langt nord som til Mo.
Ja og nei. Det er lokførere som normalt kjører mellom Mo i Rana og Mosjøen og som alle har kurs på Type 76.
Ok. Men uansett, en ekstra lokfører sammenlignet med ordinær trafikk er på plass.
Hvem har egentlig ansvaret for den begredelige situasjonen vi ser det er å ha fungerende materiell på Nordlandsbanen? SJ Nord? Norske Tog?
Jeg prøver meg på: Erna Solbergs regjering i 2017.
Norske Tog.
Så lenge vi skiller mellom ansvar og skyld er ansvaret er plassert hos Norske Tog, men de har tydeligvis ikke fått tilstrekkelig handlingsrom til å løse problemet.
Handlingsrom kunne her for eksempel være en restverdigaranti eller anledning til å forhandle med leverandører om en leie/leasingavtale.
Loket kom seg over i spor to på Rognan. Og fått rute til Mo i Rana i natt.
Du antydet tralle tidligere i tråden. Det blir vel sneglefart i natt da?
Ja.Maks 30 km/h. Transporten vil foregå over flere dager.De håper å få lok 655 klart til bruk mot slutten av uka. Dette er inne til større vedlikehold. I mellomtiden må 653 og 654 ta seg av nattogene.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.