Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Di4 havari." i Trafikknytt

Hele tråden har 22 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

  Di4 havari. Roar 16. juni 2024 kl.1307 #396951 (#396948) Vist 1242 ganger Lik innlegget
 

Dette forverrer nok en gang lokomotivsituasjonen på Nordlandsbanen. 653 må ut igjen allerede med tog 475 i kveld. Hva som vil skje med 471 i morgen er ikke avklart.
Turistsesongen er i gang og det er mye folk i togene.

    Di4 havari. Hans-Ole Sveia 16. juni 2024 kl.1344* #396952 (#396951) Vist 1273 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Dagtogene 471 og 472 innstilles i perioden 17.-21. juni 2024. Erstattes med buss.

      Di4 havari. Lars Byman 16. juni 2024 kl.1421* #396955 (#396952) Vist 1253 ganger Lik innlegget
 

Ser ut som det bare er 653 + 654 som ruller. SJ har til vane å innstille ved færre enn 3 lok i drift. 472 gikk fra Rognan 15min etter rute.


Ellers så gikk 44 fra Trondheim rundt 22 min etter rute.

Lenke: SJ Nord

        Di4 havari. Roar 16. juni 2024 kl.2353 #396982 (#396955) Vist 1212 ganger Lik innlegget
 

Tog 472 i dag endte i Trondheim ca. tre kvarter forsinket med det tunge toget. 475, med samme lokomotiv og mange av de samme vognene, ble bare 19 minutter forsinket.

      Di4 havari. Hans-Ole Sveia 19. juni 2024 kl.1630 #397097 (#396952) Vist 879 ganger Lik innlegget
 

Innstillingene av tog 471 og 472 er nå forlenget til perioden 17.-24.juni 2024.

        I morgen også Roar 24. juni 2024 kl.1919 #397436 (#397097) Vist 622 ganger Lik innlegget
 

471 og 472 er innstilt i morgen også.

          Ny vri onsdag og torsdag Roar 25. juni 2024 kl.2113 #397491 (#397436) Vist 626 ganger Lik innlegget
 

Onsdag og torsdag blir 471 og 472 kjørt slik:

Trondheim-Mosjøen og motsatt: Enkeltsett tp. 76.
Mosjøen-Mo i Rana: Buss
Mo i Rana-Bodø og motsatt: Di 4 og vogner

Dermed bare en times busstur og ikke ti.

Bytting og venting vil nødvendigvis medføre forsinkelser på siste ledd i reisen. Men dette er nok uansett en bedre løsning enn buss hele veien.

            Ny vri onsdag og torsdag Hans-Ole Sveia 25. juni 2024 kl.2210* #397495 (#397491) Vist 608 ganger Lik innlegget
 

Bussturen Mo i Rana-Mosjøen tilsvarer - så langt jeg kan forstå - i praksis samme framføringstid som det som gt. 5795 bruker. Slik var det på tirsdag 18. juni 2024. Dette med tanke på busstransport uten stopp underveis mellom Mosjøen og Mo i Rana.

              Ny vri onsdag og torsdag Roar 25. juni 2024 kl.2216 #397496 (#397495) Vist 588 ganger Lik innlegget
 

De har gjort mye med E6 i løpet av de siste årene. Også nordover fra Mosjøen. Men ettersom 472 og 471 på nordsiden av Mo skal kjøres med samme materiell, inkludert rundgang med loket i Mo, i stedet for kryssing på Dunderland, vil jeg anta at 471 kommer til å bli rundt halvannen time forsinket derfra.

            Ny vri torsdag Ole Bendik 27. juni 2024 kl.1133 #397550 (#397491) Vist 554 ganger Lik innlegget
 

I dag går det Type 76 Trondehim - Mo i Rana - Trondheim, altså ingen buss.
Det blir fortsatt et ekstra opphold i Mo på dem som reiser nordover i (90)471, mens reisende i 472 kun bytter tog i Mo og bør kunne ankomme Trondheim S i rute.

              Ny vri torsdag Roar 27. juni 2024 kl.1144* #397552 (#397550) Vist 544 ganger Lik innlegget
 

Muliggjort ved at de har fått på plass lokfører som kjører tp. 76 Mosjøen-Mo i Rana-Mosjøen. Som nevnt tidligere i dette forum har personalet som normalt kjører nord for Mosjøen kompetanse på Di4 og tp. 93. Ikke tp. 76 eller 92.
Dette må være første gang tp. 76 kjøres med reisende så langt nord som til Mo.

                Ny vri torsdag Ole Bendik 27. juni 2024 kl.1205 #397555 (#397552) Vist 563 ganger Lik innlegget
 

Ja og nei. Det er lokførere som normalt kjører mellom Mo i Rana og Mosjøen og som alle har kurs på Type 76.

                  Ny vri torsdag Roar 27. juni 2024 kl.1216 #397557 (#397555) Vist 596 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Ok. Men uansett, en ekstra lokfører sammenlignet med ordinær trafikk er på plass.

    Di4 havari og mulig erstatningsplikt Kjetil Næss 16. juni 2024 kl.1457 #396958 (#396951) Vist 1288 ganger Lik innlegget
 

Hvem har egentlig ansvaret for den begredelige situasjonen vi ser det er å ha fungerende materiell på Nordlandsbanen? SJ Nord? Norske Tog?

      Di4 havari og mulig erstatningsplikt Carl Frederik Thorsager 16. juni 2024 kl.1615 #396960 (#396958) Vist 1281 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Jeg prøver meg på: Erna Solbergs regjering i 2017.

      Di4 havari. Roar 16. juni 2024 kl.1626 #396961 (#396958) Vist 1231 ganger Lik innlegget
 

Norske Tog.

      Di4 havari og mulig erstatningsplikt Herman 16. juni 2024 kl.1717 #396965 (#396958) Vist 1301 ganger Lik innlegget
 

Så lenge vi skiller mellom ansvar og skyld er ansvaret er plassert hos Norske Tog, men de har tydeligvis ikke fått tilstrekkelig handlingsrom til å løse problemet.

Handlingsrom kunne her for eksempel være en restverdigaranti eller anledning til å forhandle med leverandører om en leie/leasingavtale.

        Transport Lars Byman 16. juni 2024 kl.1803 #396970 (#396965) Vist 1323 ganger Lik innlegget
 

Loket kom seg over i spor to på Rognan. Og fått rute til Mo i Rana i natt.

          Transport Jan Arne Rødland 16. juni 2024 kl.1825 #396971 (#396970) Vist 1310 ganger Lik innlegget
 

Du antydet tralle tidligere i tråden. Det blir vel sneglefart i natt da?

            Transport Roar 17. juni 2024 kl.1241* #396997 (#396971) Vist 1230 ganger Lik innlegget
 

Ja.
Maks 30 km/h. Transporten vil foregå over flere dager.
De håper å få lok 655 klart til bruk mot slutten av uka. Dette er inne til større vedlikehold. I mellomtiden må 653 og 654 ta seg av nattogene.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.