Visning av en deltråd på 15. nivå av toppinnlegget "Göteborg-toget ble stående fast." i Trafikknytt
Hele tråden har 48 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Beredskapen var tidligere at materiellet var utstyrt med jordingsstenger samtidig som personalet ble opplært i riktig bruk av utstyret. Inkludert praktiske øvelser. Da kunne personalet selv utfør jording av kontaktledningen og deretter iverksette evakuering.
Men så bestemte noen at jordingsstengene måtte bort og at personalet heller ikke trengte noen opplæring.
Der er vi i dag. Skjer det noe må man nå vente på at personalet fra Elektroavd. rykker ut. Dette kan ta sin tid.
Har man vurdert inn i regnestykket kundemissnøyen som øker ved at evakuering av tog forsinkes. At folk holdes som gissel i tog i mange timer på det sentrale Østlandsområdet vil i mindre og mindre grad aksepteres av kundene.
Men jeg mener også at tog bør være utstyrt med en diesel hjelpemotor eller batterikapasitet som i rimelig grad kan bringe tog fram til tilrettelagt evakueringssted.
Terje
Det er mulig at jernbaneetatene og Statens jernbanetilsyn burde sette seg ned for å komme fram til fornuftige ordninger i slike tilfeller på bakgrunn av erfaringene som en har og på bakgrunn av anbefalinger i ulykkesrapporter fra SHT de siste 25 år. Det er også føringer og erfaringsmateriale om evakuering i de siste, også eksempler på uheldige hendelser i samband med evakueringer som ble foretatt. Og da om også andre farer enn strømmen i kontaktledningen.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.