Visning av en hel tråd i Jernbanehistorien    

Verdensarven ·14 Vestein Øvrom 25. feb. 2024 kl.1744 #389947 Vist 1208 ganger Lik innlegget
 

...minutt for minutt. For dem som har tålmodighet. 8 episoder.

Lenke: Del 1

Verdensarven Haakon Espe 25. feb. 2024 kl.2108 #389973 (#389947) Vist 1179 ganger Lik innlegget
 

Hva kjører de med ?

  Verdensarven Jan Erik Hole 25. feb. 2024 kl.2114 #389974 (#389973) Vist 1234 ganger Lik innlegget
 

regne med de bruke en robel

jan erik

    Verdensarven, filmkjøretøy Svein Julton 26. feb. 2024 kl.1638 #390040 (#389974) Vist 1239 ganger Lik innlegget
 

Dessverre var det ikke en Robel, men en svenskregistrert Volvo med EVN 99 74 9900 561-8 S-INFRA.

forstørrt251068-P9298420.jpg

Reparasjon av kjøreledning. Man benytter galvanisert wire, ikke kobber.
Årlifoss–Grønvollfoss
29. sep. 2018
foto: Svein Julton

Kamera ble montert bak frontvinduet.

      Hva nå? Nils Chr Hagen 26. feb. 2024 kl.2336 #390088 (#390040) Vist 1219 ganger Lik innlegget
 

Kom det noen penger i statsbudsjettet for 2024? Mye å gjøre, ikke bare med kjøretråden. Det var bare tresviller på den nederste delen så det ut som. Når tresviller passerer 40 års alder, pleier de fleste å være modne for utskifting. Og nå er det over 30 år siden de sluttet å kjøre ammoniumnitrat i storsekk her og da var svillene neppe nye. Ref Numedalsbanen og DVVJ i Sverige.

        Hva nå? Svein Julton 27. feb. 2024 kl.0853 #390101 (#390088) Vist 1273 ganger Lik innlegget
 

Det ble bevilget 5 mill i 2023 for "vedhogst" langs banen og det er nå ryddet for vegetasjon mellom gjerdene hele veien fra Notodden til Tinnoset.

For 2024 og 2025 er det tilsammen bevilget 45 mill for opprusting av banen til kjørbar stand med kjørestrøm. Hvor langt man kommer vet enda ingen helt sikkert.

I tillegg er ikke arbeidet med å få en tømmerterminal ved Gransherad oppgitt. Kommer stadig noen drypp om dette i avisa Telen.

Lenke: NJK-Tinnnosbanen

        Hva nå? Bjørn Halling 27. feb. 2024 kl.1550* #390132 (#390088) Vist 1179 ganger Lik innlegget
 

Hvor lang levetid kreosotimpregnerte tresviller har, avhenger veldig av dreneringen. Hvis dreneringen er dårlig, tar det lang tid før svillene tørker opp etter at snøen har gått, eller etter regnvær. Med god drenering tørker svillene opp mye fortere, og aldringen reduseres. Hvis sporet og områdene langs sporet er svært gjengrodd, forsinker dette opptørringen av sviller og ballast.
Slik det så ut på disse opptakene, så lå sporet relativt tørt og godt drenert. Og i det siste er tydeligvis uønsket vegetasjon fjernet.
Trafikken på Rjukanbanen og Tinnosbanen ble innstilt samtidig. Rjukanbanen ble tatt i bruk som museumsbane uten de store investeringene i sporvedlikehold som Bane Nor har anslått for Tinnosbanen. Det ble utført en del arbeider før oppstart, og lagt opp et vedlikeholdspårogram over noen år etter oppstart. Noe tilsvarende burde det være mulig å få til på Tinnosbanen.
Tømmertrafikk tror jeg er en trussel mot Verdensarvens interresser. Det vil kreve en kostbar oppgradering av banen, mye større enn museumstogdrift med forholdsvis lette tog og redusert hastighet.

          Hva nå? Svein Julton 28. feb. 2024 kl.0938 #390187 (#390132) Vist 1201 ganger Lik innlegget
 

Tømmertrafikk tror jeg er en trussel mot Verdensarvens interresser. Det vil kreve en kostbar oppgradering av banen, mye større enn museumstogdrift med forholdsvis lette tog og redusert hastighet.

Så langt man kan lese i Telen, er det interesse både fra Kommunen og NiA at det blir mer drift enn et museumstog år om annet.

Nå rustes banen opp til elektrisk drift og det blir et spørsmål om dispensasjon fra forbudet mot kreosotsviller eller å bruke betongsviller, som også må avgjøres.

Videre er det snakk om mulighet for togføreropplæring på strekningen, siden det ikke blir konflikt med trafikk fra annen aktivitet.

            Hva nå? Olaf Bjerknes 28. feb. 2024 kl.1717 #390243 (#390187) Vist 1116 ganger Lik innlegget
 

Trafikk er vel ingen trussel mehellen velsignelse. Se på Rhätische Bahn sine strekninger som står på den samme listen. Det er moderne jernbaner.

            Hva nå? Bjørn Halling 28. feb. 2024 kl.2044 #390264 (#390187) Vist 1116 ganger Lik innlegget
 

Poenget mitt var at den investeringen som skal til for å oppgradere banen til å tåle tømmertrafikk, noe som blandt annet krever økning av akseltrykket, blir veldig mye større enn den som kreves for å sette banen i stand som museumsbane med nåværende tekniske standard.
Interressen lokalt er nok utvilsomt til stede.
Om og eventuelt når stortingspolitikerne finner plass til en slik investering i Nasjonal Transportplan, er en helt annen sak. Det kan føre til full stans i prosjektet - i lang tid.

              Verdensarven, kommentar i avisa Telen Svein Julton 29. feb. 2024 kl.1459 #390300 (#390264) Vist 1136 ganger Lik innlegget
 

For de som har tilgang på stoff i AID-aviser, står det litt i Telen i dag

Lenke: Kreosot sviller

  Verdensarven Haakon Espe 26. feb. 2024 kl.1637 #390039 (#389973) Vist 1059 ganger Lik innlegget
 

Det var mye "hull" i verdensarven. Lange strekninger med fjernet KL. Ellers er vel å si noen turistbane er det ikke, Skau, myr og noe vann. Men takk for turen.

    Naturdekonstruksjon Svein Sando 27. feb. 2024 kl.1412 #390118 (#390039) Vist 1127 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Ellers er vel å si noen turistbane er det ikke, Skau, myr og noe vann.

Si ikke det. De to første tingene blir det jo mindre og mindre av, slik vi er blitt opplyst om av NRK i det siste.

      Naturdekonstruksjon Svein Julton 27. feb. 2024 kl.2103 #390169 (#390118) Vist 994 ganger Lik innlegget
 

Tinnosbanen mellom Notodden og Tinnoset inneholder ikke "myrstrekninger". Mange av svillene er over 70 år gamle, langt over sin planlagte levetid.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.