Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål" i Jernbanehistorien
Hele tråden har 53 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
tusen takk for svar. En annen sak var jo at disse skivebremsene ikke fungerte så veldig bra fra begynnelsen av. Strømmen hadde visstnok også tilbudt elektrisk motstandsbremse på A-settene fra levering av, men av en eller annen grunn valgte NSB vekk den muligheten. Senere fikk jo settene elektrisk motstandsbremse ettermontert.
Det må vel ha vært NEBB som tilbød motstandsbrems - det var deres del av leveransen? På den tiden var det vel fortsatt slik at materiellets elektriske del sorterte under elektroavdelingen, mens den mekaniske tilhørte maskinavdelingen.
Skivebremsene fungerte som de skulle, men de fikk for mye å gjøre med de mange og kraftige nedbremsingene. For å holde de stramme rutene på lokalstrekningene til Lillestrøm, Ski og Asker ble settene kjørt opp i 120 km/h mellom enkelte av stasjonene, og de nedbremsingene ble heftige. Etter to ganger tur-retur Oslo-Lillestrøm måtte det byttes skivebremseklosser. Før settene fikk motstandsbrems fikk motorvognene ettermontert klossbremser som tillegg til skivebremsene, og da skal det ha fungert langt bedre.
Fartsetappene er Bryn - Alna - Nyland.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.