Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 53 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Erik W J 28. feb. 2024 kl.1934 #390254 (#390252) Vist 2370 ganger Lik innlegget
 

Det må vel ha vært NEBB som tilbød motstandsbrems - det var deres del av leveransen? På den tiden var det vel fortsatt slik at materiellets elektriske del sorterte under elektroavdelingen, mens den mekaniske tilhørte maskinavdelingen.

Skivebremsene fungerte som de skulle, men de fikk for mye å gjøre med de mange og kraftige nedbremsingene. For å holde de stramme rutene på lokalstrekningene til Lillestrøm, Ski og Asker ble settene kjørt opp i 120 km/h mellom enkelte av stasjonene, og de nedbremsingene ble heftige. Etter to ganger tur-retur Oslo-Lillestrøm måtte det byttes skivebremseklosser. Før settene fikk motstandsbrems fikk motorvognene ettermontert klossbremser som tillegg til skivebremsene, og da skal det ha fungert langt bedre.

      Type 69A ved levering i 1970 - et par spørsmål Roar 28. feb. 2024 kl.1941 #390256 (#390254) Vist 2374 ganger Lik innlegget
 

Fartsetappene er Bryn - Alna - Nyland.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.