Visning av en hel tråd i Jernbanehistorien
Nye bilder fra Nasjonalbiblioteket:
Lenke: Mjølfjell stasjon
Flotte bilder! La veldig merke til at fyllingen, om man kan kalle det for fylling, ser ut som den ble lagt ut samme dag som bildene ble tatt. En pussighet med tanke på at banen ble åpnet nesten femti år tidligere.
Fyllingen er nok et resultat av tunnelarbeidet like ved stasjonen. Det var vel plass for omformeren de sprengte ut, og da var det nok like greit å fylle på fyllingen fra årene rett etter århundreskiftet.
Det er også andre bilder fra denne serien som viser at du har brukt tunnelmasse til fyllinger nedover mot Mjølfjell stasjon.
Det gir god mening, man ser jo og at det er laget hull i fjellet like ovenfor.
Interessante bilder. Ja, fyllingen som stasjonen ligger på, ble utvidet med tunnelstein fra byggingen av omformerstasjonen. Stein ble fraktet ut via et tverrslag i fjellsiden, som tydelig vist på bildene. Det ble bygd et transportbånd eller en slags trallebane over stasjonsområdet til dette formålet. Berggrunnen her er veldig lys, derav navnet Mjølfjell, som er et dominerende fjellparti i dette området.
Først et nyere oversiktsbilde som viser Mjølfjell stasjon på den store fyllingen, som var blendende hvit på Widerøe-bildene. Den er mer grå og tilgrodd i dag. På det eldre bildet (Normanns kunstforlag 1964(?)) ser vi det arrangementet som er satt opp for å transportere ut stein fra omformerstasjonen i fjellet.
Første bilde, toget, og vi, blir små i denne naturen
Flotte og interessante bilder. Var eier av den hvite hytten på oversiden av stasjonen fra 1995 til 2007. Kjøpte den av pensjonert lokfører Leif Oppheim.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.