Visning av en deltråd på 1. nivå av toppinnlegget "Trippel motorvognsett type 65, 67, 68" i Jernbanehistorien
Hele tråden har 21 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Ja.Trippel 68 fast på Østfoldbanen. F.eks. i 142 mandager i 1985.Trippel 65/67 i skitrafikk på Gjøvikbanen.
Og trolig mer og andre steder også. Men i hvertfall et klart ja.
Jeg har ikke detaljene tilgjengelig her, men fram til Liertunnelens åpning i 1973 gikk det 10-vogners sett i et tidlig morgentog Drammen-Asker. I Asker ble toget delt i tre, så to av settene var sikkert avstengte.
Husker også et innsatstog på Drammenbanen som gikk et stykke ut på 1990-tallet med trippel 68A.
Det er i hvert fall bilde at et slikt her:
Et dårlig bilde fra Kongsberg derjeg tok bildet av dette settet. Alle i nydesign 1990-09-16.
Dette var morgenens første pendlertog som hadde avgang fra Kongsberg ca. kl. 06:15. Det var ikke så mange som benyttet dette toget fra Kongsberg, men det ble vel fullt innover mot Drammen og Asker.
Jeg benyttet toget noen ganger, men da fra Kapermoen holdeplass. Så vidt jeg husker var dette togparet det eneste som hadde stopp der. Holdeplassen lå ca. 1,5 km etter Kongsberg stasjon rett før der hvor brua over veien opp til Gamlegrendåsen ligger. Jeg husker at 5 meter plattform og togsett med 9 vogner var en litt spesiell kombinasjon.
Det gikk også et annet pendlertog ca. kl. 06:50. Dette toget gikk med lok og B3 vogner. Dette toget ble benyttet av vesentlig flere, både arbeidspendlere, skoleelever og folk på jobbreise. Jeg husker at dette togsettet sto fast parkert i sporet foran rampa på godshuset om natten.
Hvis du måtte være i Oslo før ankomsten til disse 2 togene, så kunne du ta nattoget fra Stavanger en gang mellom kl. 5 og 6.
Holger Schlaupitz kjenner vel alle detaljene og kan om nødvendig korrigere eller supplere meg.
I turnusen for 1972/73 finner jeg disse togene i Drammen distrikt oppsatt med trippelsett:
Pt.538 (Drammen 06:00 - Oslo V. 07:20): 4-vogns 65/67 + 68B + 65/67. De to bakerste settene ble koblet fra i Asker. 68B-settet gikk videre tog 576 07:04, mens det bakerste settet ble skiftet over i tog 564 (se nedenfor).
Lt.564 (Asker 07:12 - Oslo V. 07:45): Trippelsett 65/67.
Pt.520 (Drammen 07:30 - Oslo V: 08:23): 68A + 68B + 68A mandager. Ellers i uka gikk det med 68B + 68A + B68A.
Returnerte 4-vogns-65/67-settet i tog 575 fra Oslo V til Drammen i den perioden? Jeg mener tog 575 var oppsatt av dette 4-vogns 65/67-settet, samt ett to-vogns 65/67-sett. 4-vogns-settet hadde ofte en 67-motorvogn, men jeg så også BM 65.14 en tid ble brukt i dette. På søndager kunne dette 4-vogns-settet sees i det sporet på Drammen stasjon som lå nærmest Drammenselva (den tiden spor 5, men fra 1975 ble vel dette kalt for spor 6).
Det stemmer at 4-vogns-settet gikk i tog 575, men det var vel slutt med 2-vogns-sett på Drammenbanen i 1972?
Jeg ser nå at det i desember 1972 gikk 3-vognssett bakerst i tog 575. Noen vognopptak:
Tog 575 08.12.1972
BM 67.17B 65.76B 65.75BFS 65.96BM 65.18B 65 18833BFS 65 18617
Tog 575 14.12.1972
BM 67.27B 65.62 B 65.76BFS 65.96BM 65.14B 65 18811BFS 65.81
Tog 575 15.12.1972
BM 65.17B 65.62 B 65.76BFS 65.96 BM 6717B 65.77BFS 65 18618
Tog 575 19.12.1972
BM 65.17B 65.62 B 65.76 BFS 65.96BM 68A 08B 68A 39BFS 68A 72
Noen vognopptak til av tog 575:
Tog 575 30.03.1973
BM 65.14B 65 18836BDFS 65 18607BM 67.15B 65 18837B 65.76BFS 65.96
Tog 575 06.04.1973
BM 67.15B 65 18837B 65.76BFS 65.96BM 65.18B 65 18838BFS 65 18610
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.