Visning av en hel tråd i Jernbanehistorien
Hva slags deksler er det vi ser ved siden av strømavtakerne på den fremste vognen, 18537? Bilder av andre motorvogner type 106/66 har ikke silke deksler, så det antas å være prøve på ett eller annet.
Lenke: Ekspresstogsett på Oslo Ø
Kan dette være luftinntak til motorventilering? Det var kanskje noe som ikke var nødvendig?
Jeg tror ganske sikkert at dette var montert som prøve på motorvogn nr. 18537. Den hadde ikke dette fra da den var ny. Den hadde ikke dette utstyret da vogna ble skadet ved kollisjon 28. november 1947. Utstyret synes montert en gang mellom utgangen av 1947 og 1949.
Dekslene ser vi på motorvognsettet som ble brukt i åpningstoget for elektrisk drift fram til Kristiansand i 1949. Dersom motorvogn 18537 var den eneste med dette utstyret, må det ha vært motorvogn 18537 som ble brukt i dette toget.
Om vogna hadde dette utstyret da den ble totalskadet i 1957, vet jeg dessverre ikke.
Det var vogn 18537 som gikk i åpningstoget til Kristiansand i 1949, spol fram til 05:40 her:
Lenke: Filmavisen 9. juni 1949 (NRK)
Kan det stemme at vognene var nr. 18537, 18821 og 18622?
Ja. Nummerne på styre- og mellomvognen kan ses der toget ankommer Oslo V. i Filmavisen jeg lenket til ovenfor (06:36).
Legg merke til at tilsvarende deksler også er montert i motsatt ende av denne motorvogna.
Hovedtegning 20087 har ventilasjonsuttak på de samme plassene. Tegningen har noe som likner på tilsvarende ventilasjonsuttak på type 65 b. Det virker som at type 65 b en tid etter leveringen fikk deksler over disse ventilasjonsuttakene.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.