Visning av en deltråd på 5. nivå av toppinnlegget "Trippel motorvognsett type 65, 67, 68" i Jernbanehistorien

Hele tråden har 21 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

        Trippel motorvognsett type 65, 67, 68 Erik W J 20. juni 2024 kl.2320 #397160 (#397158) Vist 269 ganger Lik innlegget
 

Muligens var årsaken til bruk av styrevognene av type 86 på Vestfoldbanen at de var lette. Her fortelles at det begynte på bruke dem bak typ 68, og siden var de fast innslag bak type 66 på Vestfoldbanen.

forstørrt253384-Drammenbanen-Skarpsno-Ht810fraSkien-type86og66-1968_1280.jpg

Skarpsno
 1968
foto: Erik W. Johansson


          Trippel motorvognsett type 65, 67, 68 Bjørn Halling 21. juni 2024 kl.1120 #397171 (#397160) Vist 250 ganger Lik innlegget
 

Egentlig geniale vogner til slik bruk, de var selvforsynte med både varme og strøm til lys. Ulempen var at de hadde "lettbygd dragstell", og naturligvis ikke 1000V - ledning, de måtte gå bakerst i toget. Og skiftes rundt i den andre enden ved endestasjonen.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.