Gullkalven H. Lindholm 6. mars 2012 kl.2326* #119965 (#119950) Vist 892 ganger
Lik innlegget |
| "Gullkalven" var bygget av Cowans Sheldon i 1950. NSB hadde 2 eksemplarer, Xk 1270 ("Gullkalven") som var stasjonert i Oslo og Xk 1271 (tror ikke den hadde noe navn) som var stasjonert i Trondheim. 1271 ble hugget opp på slutten av 70-tallet, 1270 en gang på midten av 80-tallet. De ble kalt "katastrofekraner", men ble også brukt en del ved utskifting av bruer o.l. Til utpå slutten av 60-tallet ble de faktisk også tilbudt for utleie til eksterne kunder, men om dette skjedde noen gang vet jeg ikke. Markedet var nok en smule begrenset. Selve kranunderstellet var fireakslet, med en toakslet avlastingsboggi i hver ende. Avlastingsboggiene var koblet til kranunderstellet med en speiell arkonstruksjon som overførte en del belastning. Kranvognes vekt var angitt til 102,7 tonn. For kranarmen var det en egen toakslet utliggervogn som også hadde plass til løftewire og diverse hjelpeutstyr. Det var ikke noen egen motvektvogn.
Xk 1270 hadde fast plass i Gamlestallen i Lodalen. Fra tid til annen stod den motsatt vei, så den var nok ute av og til. NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven25. mai 1977foto: H. Lindholm
I oktober 1979 ble Xk 1270 brukt til å skifte ut et bruspenn i Sagdalen mellom Strømmen og Lillestrøm. Xk 1271 var nok allerede hensatt, så det ble leid inn en svensk dampkran. Arbeidet begynte før det var blitt lyst, så da det lille fotolyset som kan oppnås i oktober omsider innfant seg var det gamle spennet løftet bort. NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven SJ: Kranvogn ?14. okt. 1979foto: H. Lindholm
Løftemaskineriet bestod av to små sylindre, en på hver side. Det arbeidet stille og fint, nesten ikke hørbart. Så vidt jeg vet var det ikke noen løse motvekter, støttebena ble plassert slik at man fikk passe vektfordeling etter hva som skulle løftes. NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven14. okt. 1979foto: H. Lindholm
Det nye bruspennet er på plass, og opprydding gjenstår. Det gamle bruspennet er plassert nede til høyre og ble vel hugget opp på stedet. Den svenske dampkranen var mer moderne, men den hadde tydeligvis en slags dampmotordrift, ikke alminnelig stempeldampmaskin slik "Gullkalven" hadde. Svensken bråkte mye mer, ristet og skaket, og var åpenbart ikke på langt nær så nøyaktig å arbeid med som "Gullkalven". Dennes maskin kunne kjøres svært sakte, og det var en enorm utveksling, så der kunne man tydeligvis løfte på millimeteren. NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven SJ: Kranvogn ?14. okt. 1979foto: H. Lindholm
Avlastingsboggiene kunne kobles fra, her hadde man plassert den ene i buskaset nedenfor brukaret mens man arbeidet. Greit å få med seg all bagasjen før man reiser hjem. NSB Oslo: Xk nr. 1270 Gullkalven14. okt. 1979foto: H. Lindholm |
|
Xk 1271 H. Lindholm 7. mars 2012 kl.0149 #119974 (#119965) Vist 687 ganger
Lik innlegget |
| Broren til Xk 1270 "Gullkalven" var Xk 1271. Den var bygget i 1952 og i utgangspunktet av samme type, men noen mindre forskjeller var det nok. Xk 1271 ble tydeligvis hugget opp i 1980, i mai stod den i Drammen og var delvis demontert.
|
|
Gullkalven Eirik Håland 7. mars 2012 kl.1011 #119987 (#119974) Vist 611 ganger
Lik innlegget |
| takker for all ifomasjon, det var artig |
|
Gullkalven John Oddvar Hauge 7. mars 2012 kl.0153 #119975 (#119965) Vist 669 ganger
Lik innlegget |
| Helge hva du har av bilder! Dette var skikkelig artig. Tusen takk! |
|
Gullkalven Jon Einar Vistad 7. mars 2012 kl.1221 #119995 (#119975) Vist 568 ganger
Lik innlegget |
| Enig i det, fantastisk artige bilder! |
|
Gullkalven Stein Olav Hohle 7. mars 2012 kl.1422 #120001 (#119965) Vist 554 ganger
Lik innlegget |
| Med disse bildene har du skutt gullfuglen, Helge. |
|
Gullkalven Jan Erik Hole 7. mars 2012 kl.1833 #120012 (#120001) Vist 489 ganger
Lik innlegget |
| Jeg sier takk for alle disse bildene som er vist av denne kranen "Gullkalven" her, Tro jeg har sett en slik kran på Oslo Ø nå de holdt på med og bygge sporene på Oslo S
Men i en tidligre tråd rundt denne trettenulykken så kom de frem at de var en gullkalv også på Hamar, men den var av en annen type eller gikk denne også med dampmaskin og hvor mange slike kraner hadde NSB/Jernbaneverket
I dag brukes de vel innleid mobilkraner nå noe skal løftes
Jan Erik |
|
Gullkalven Stein Olav Hohle 7. mars 2012 kl.1909 #120014 (#120012) Vist 483 ganger
Lik innlegget |
| Jeg så den en gang på Kjelsås stasjon i slutten av 50-årene eller tidlig 60-tall. Den ble trukket av 32a nr. 288 og skulle til Hakadal for å løfte noen vogner som hadde sporet av. |
|
Gullkalven Kjell A Ramstad 7. mars 2012 kl.1933 #120016 (#119965) Vist 485 ganger
Lik innlegget |
| Steike fine bilder! En av disse kranene var med på oppryddingen etter at sørgående persontog sporet av ved Fron 7. juli 1972. Det var en tråd på gammelforumet rundt dette – Thor Bjerke la ut noen bilder der kranen er avbildet. Den tråden er jeg ikke i stand til å søke opp... Noen som vet om det var Xk 1270 "Gullkalven" eller Xk 1271 som tok løftene ved Fron den gangen? mvh Kjell |
|
Gullkalven Atle Samuelsen 7. mars 2012 kl.1953 #120020 (#120016) Vist 482 ganger
Lik innlegget |
|
Gullkalven Atle Samuelsen 7. mars 2012 kl.1956* #120021 (#120020) Vist 474 ganger
Lik innlegget |
|
Gullkalven Eirik Håland 8. mars 2012 kl.1850 #120171 (#120021) Vist 376 ganger
Lik innlegget |
|
Xk 1271 H. Lindholm 8. mars 2012 kl.2148 #120202 (#120171) Vist 353 ganger
Lik innlegget |
| Forsåvidt en liten detalj, men jeg mener det er Xk 1271 (kranen som var stasjonert i Trondheim) som sees i bakgrunnen i denne filmen, ikke Xk 1270 ("Gullkalven"). Xk 1271 var naturlig nok på nordsiden av ulykksesstedet. Tidlig i flmen kan vi også se det spesielle "skapet" (eller hva det nå var for noe) som stod på enden av utliggervognen til 1271, men som 1270 ikke hadde. Utliggervognen var løftet ut på siden av sporet under arbeidet. På Thor Bjerkes bildeserie fra oppryddingen sees det samme. |
|
Gullkalven Thor Bjerke 7. mars 2012 kl.2008 #120026 (#120016) Vist 483 ganger
Lik innlegget |
| Det var 1270 fra Oslo som var på Fron. Nordfra kom Gottwald-kranen til Trondheim distrikt, Xk 1301. Også Hamar distrikt hadde en slik Gottwald-kran; det var Xk 1300.
Trondheims Gottwald-kran Xk 1301 ved tog 404s avsporing NSB Thm.: Xk nr. 1301 Fron 8. juni 1972foto: Thor Bjerke
|
|
Gullkalven Kjell A Ramstad 7. mars 2012 kl.2025 #120030 (#120026) Vist 466 ganger
Lik innlegget |
| Der ja! Mange takk Thor. mvh Kjell |
|
Gammeldags allerede i 1958 Lars Myrvang 2. apr. 2012 kl.2238 #122716 (#120030) Vist 299 ganger
Lik innlegget |
| Kan det være mulig at denne krana er bygd så seint som 1958? Den er jo håpløst gammeldags. Alt er klinka sammen. Sveising var da oppfunnet forlengst i 1958. Hvorfor er det ikke brukt hydraulikk til f.eks. støttebein? Hydraulikk var da velkjent på den tiden, Di2 f.eks. har jo hydraulisk drift. Åpne tannhjul, manuelle bremser på bevegelsene som skrues på. Hvordan fikk man denne godkjent av arbeidstilsynet? Og det verste av alt, ingen av personene vi ser på bildene bruker gule reflexvester (udødelighetsvester) :) |
|
Gammeldags allerede i 1958 Svein Sando 2. apr. 2012 kl.2343 #122721 (#122716) Vist 283 ganger
Lik innlegget |
| Svar på det første: Dette var en britisk konstruksjon.
Svar på det andre: Det var den gang folk var vant med å leve med en viss porsjon risiko rundt seg, og blei ikke så blaute som de fleste som vokser opp i dag blir fordi man fra barnehagen av skal beskyttes mot det meste av fysiske utfordringer. |
|
Byggeår H. Lindholm 2. apr. 2012 kl.2356 #122724 (#122716) Vist 274 ganger
Lik innlegget |
| Jeg vet ikke hvor du har fått 1958 fra. Xk 1270 ("Gullkalven") var bygget i 1950, Xk 1271 i 1952, begge av Cowans Sheldon i England. Det siste sier vel nok om hvorfor de ikke ble sveist men klinket - noe som forøvrig er en meget bra sammenføyningsmetode. På den tiden var fortsatt dampdrift en aktuell driftsform for slikt utstyr. Å blande hydrauligkk og dampdrift er neppe en aktuelle kombinasjon. Dengang var heller ikke "alt mulig" farlig, man lærte i stedet at man skulle passe på seg selv og ikke rote seg borti bevegelige deler. Ingen hadde heller funnet opp ideen om at det meste blir ufarlig bare man har på seg noe tynt stoff av bestemte farger. De fikk gjort jobben allkevel. Selv om slike dampkraner var omstendelige og krevde en del klargjøringstid var de stillferdige og nøyaktige å arbeide med. Når "Gullkalven" løftet kunne man knapt høre at maskineriet gikk, og maskinisten kunne løfte så langsomt at det knapt var målbart.
|
|
Gullkalven Hans-Ole Sveia 6. feb. 2014 kl.2200 740 #175355 (#119965) Vist 212 ganger
Lik innlegget |
| Fra Meddelelser fra NSB Hovedstyret nr. 83 (657/4), Oslo, den 26. juli 1955:
"Kranvognene litra Rk nr. 1270 og 1271.
Jernbanens nye store kranvogner litra rk nr. 1270 og 1271 er ved flere anledninger i dagspressen blitt benevnt "katastrofekran". Denne betegnelse blir i stor utstrekning også anvendt i tjenestlig korrespondanse og dagligtale.
Uttrykket er lite betegnende for kranvognenes tiltenkte bruk, og kan særlig utad virke uheldig og skremmende når kranen nyttes i tilfeller hvor det absolutt ikke er tale om noen katastrofe.
For å unngå slike misforståelser, bør derfor disse kranvognene fremtidig i all korrespondanse betegnes "Kranvogn litra Rk nr. .....". (I dagligtale kan "beredskapskrana" brukes)." |
|
Vis menyer = Forstørr bildet | |