Visning av en deltråd på 7. nivå av toppinnlegget "Gullkalven" i Plattformen

Hele tråden har 27 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

            Byggeår H. Lindholm 2. apr. 2012 kl.2356 #122724 (#122716) Vist 237 ganger Lik innlegget
 

Jeg vet ikke hvor du har fått 1958 fra.
Xk 1270 ("Gullkalven") var bygget i 1950, Xk 1271 i 1952, begge av Cowans Sheldon i England. Det siste sier vel nok om hvorfor de ikke ble sveist men klinket - noe som forøvrig er en meget bra sammenføyningsmetode.

På den tiden var fortsatt dampdrift en aktuell driftsform for slikt utstyr. Å blande hydrauligkk og dampdrift er neppe en aktuelle kombinasjon.

Dengang var heller ikke "alt mulig" farlig, man lærte i stedet at man skulle passe på seg selv og ikke rote seg borti bevegelige deler. Ingen hadde heller funnet opp ideen om at det meste blir ufarlig bare man har på seg noe tynt stoff av bestemte farger. De fikk gjort jobben allkevel.

Selv om slike dampkraner var omstendelige og krevde en del klargjøringstid var de stillferdige og nøyaktige å arbeide med. Når "Gullkalven" løftet kunne man knapt høre at maskineriet gikk, og maskinisten kunne løfte så langsomt at det knapt var målbart.

forstørrt143345-S03634-900-c.jpg

NSB Thm.: Xk nr. 1271
25. mai 1980
foto: H. Lindholm

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.