Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Flere "Gullkalver"??" i Plattformen MJ-rommet

Hele tråden har 39 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Gullkalv Odd Fjeldstad 2. des. 2013 kl.1303 #170898 (#170894) Vist 852 ganger Lik innlegget
 

Den het "Gullkalven" fordi det var mange som "danset" rundt den..

Er navnet også litt ironisk ment? Kanskje ble kranen tatt bedre vare på enn det som var vanlig. F.eks. sto den vel så å si alltid innendørs, i oppvarmet lokstall.

            Uten frontgitter Sigmund Mossige 2. des. 2013 kl.1312 #170900 (#170898) Vist 865 ganger Lik innlegget
 

Nå vet jeg riktignok ikke om man har danset rundt NMJ sin "Gullkalv".I disse julebordstider er det ikke godt å vite...
Men over til noe helt annet: Hvorfor er 2145 levert,og tydeligvis vert i drift uten frontgitter?

              Uten frontgitter Svein Sando 2. des. 2013 kl.1406 #170903 (#170900) Vist 860 ganger Lik innlegget
 

Min hypotese er at den ikke ble brukt uten frontgitter på Bergensbanen. Kanskje gikk den helt i starten kun på strekninger der det ble regnet som ufarlig. Jeg tror 2145 fikk frontgitter innen ett år. Bildet det viser til en en fotomontasje før banen ble åpnet for elektrisk drift. Det var standard at lokene hadde gitter i Oslo, Bergen Trondheim og Hamar distrikter, bortsett fra noen få loktyper som ikke gikk på rasutsatte strekninger. Det gjaldt vel El 5 og El 10.

Ingen lok ble levert med gitter, men det var noe NSB monterte på selv.

                PS nr 85 -artikkel om el11 Lars K. Gjertsen 2. des. 2013 kl.1657 #170916 (#170903) Vist 795 ganger Lik innlegget
 

NJKs PS-index viser til an ertikkel i PS 85, side. 10. Jeg finner ikke PS 85 hjemme hos meg, men kanskje andre kan? (side 10) Jeg mener å huske at 2145 er avbildet i den artikelen med omtale.

                  PS nr 85 -artikkel om el11 Dag Christian Halvorsen 2. des. 2013 kl.1715 #170918 (#170916) Vist 789 ganger Lik innlegget
 

Helt riktig - loket er avbildet på side 13 (i svart/hvitt) og billedteksten lyder: "En nylevert 2145 i Lodalen. Dette loket skilte seg ut fra de øvrige rødbrune lok ved å ha en gullfarget stripe."

                    El 11.2145 Hans-Ole Sveia 2. des. 2013 kl.1917* #170926 (#170918) Vist 735 ganger Lik innlegget
 

Det finnes vel også et bilde av loket fra ca. 1967-1968 inneklemt i en BM 67 etter en kollisjon som følge av en teknisk feil på El 11.2145 på Ski stasjon. Feilen som førte til ukontrollert oppjustering på loket, ble først endelig avklart lenge etter. Bildet er gjengitt i "Hvem. Hva. Hvor" sin årskavalkade for nevnte år i den årsutgaven som dekket dette. "Hvem. Hva. Hvor" har som kjent årlige utgaver.

                Uten frontgitter Knut Myhre 5. des. 2013 kl.2235 #171223 (#170903) Vist 435 ganger Lik innlegget
 

2145 ble i følge materielldatabasen levert 29.11.1963. Juksebildene fra Bergensbanen må være tatt på sensommeren 1964. Vi kan følgelig konkludere med at 2145 var i drift hos NSB den første tiden uten gitter, og med gullstriper og emblemer i gull. NMJs modell har følgelig et konkret forbilde selv om tidsperioden uten gitter sannsynligvis var kort. Oppnanvnet "Gullkalven" kan det derimot settes store spørsmålstegn ved.
Jeg vet ikke hvorfor, men som ses har skrevet tidligere i denne tråden så ble lok og motorvogner levert til NSB uten gitter. Jeg har ikke studert leveringsbilder av elektriske lok og motorvogner, derimot av Di 3. Samntlige leveringsbilder av Di 3 viser lok uten gitter, tilsvarende også bilder fra leveransetur og prøvekjøringer. Gitter ble først montert etter at lokene var overtatt av NSB. På Di 3 ble dog gitrene montert betydelig raskere enn hva tilfellet ser ut til å ha vært med 2145.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.