Visning av en deltråd på 26. nivå av toppinnlegget "Større avsporing på Arna stasjon" i Plattformen Trafikknytt
Hele tråden har 192 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Begynn på 3.43.30.
Ca 5 min ut i vedlagte video passeres Arna fra vest mot øst.
Mvh Odd
Lenke: Bergen -Oslo
Denne er to år gammel og det kjøres mot Bergen.
Jeg greide å linke til feil video i forrige innlegg. Prøver på nytt. Ønsk meg lykke til.Hvis jeg har lagt til riktig video vil vi bli med fra Bergen og østover.
Lenke: Bergen-Arna og forbi
Lokomotivet trekkes ut nå, fortsatt liggende på siden. Se lenke.
Lenke: NrK
Spørs om dette har gått sin siste tur?
Lenke: Bergensavisen
Ser slik ut
Lenke: https://www.bt.no/hendelser/i/Q7npxA/togulykken-i-arna-her-dras-ulykkesvognen-ut-av-tunnelen
Bildene i BT-artikkelen som ligger bak linken i Bjørn Hallings innlegg viser enden av avledningssporet med ekstra bremseskinner som stoppbukken var montert på.
Her vises også tydelig at man kunne ha ført sporet noe lenger, og også lagt det i stigning. Langt fra nok for å håndtere fredagens hendelse, men man kunne også ha hatt den avledende sporvekselen lengre opp mot det indre utkjørsignalet og flyttet starten på bremsestrekningen nærmere opp mot avledningsvekselen.
Terje
Loket er ute. Men det vil ta flere dager før strekningen kan åpnes.
Lenke: Bergens Tidende
NRKs lokalsending har et innslag.
Lenke: NRK Vestlandsrevyen
I følge Teknisk ukeblad. Får håpe de har en god forsikring som dekker dette.
Lenke: https://www.facebook.com/tekniskukeblad
Jeg tok disse bildene idag. Det tok åtte timer å komme fra første til siste bilde. Loket ble forøvrig skjøvet/ dratt med en gravemasin i hver ende.mvh KHE
For en ukyndig ser lokomotivet lite skadd ut og jeg skjønner ikke antydninger i tråden om at lokomotivet må skrotes?Lokomotivet kan selvsagt ha fått rammeskjevheter og andre store skader som ikke synes så godt på bildene.
Hold oss oppdatert framover!
På en filmsnutt jeg så fra bergingen av loket drev de og fjernet deler fra understellet med skjærebrenner, så det ut for. Og den store oljelekkasjen som oppstod kan ikke stamme fra noe annet enn transformatoren.
406 er bygget i 2021 og sånn sett et ganske nytt lok. Samtidig har Railpool BR 187 i bestilling hos Alstom for levering både i år og i 2025, lok konfigurert for Norge og Sverige.
Til syvende og sist er det vel forsikringsselskapet som bestemmer. Mitt inntrykk er at man nå lettere kasserer kollisjonsskadde lok (og biler for den saks skyld), enn hva som var vanlig før.
OnRail har jo ei lukka FB-gruppe for entusiaster. Kanskje det er beste sted å følge med på hva som skjer med lokomotivet framover ? mvh KHE
Lenke: OnRail FB-gruppe
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.