Visning av en deltråd på 12. nivå av toppinnlegget "Større avsporing på Arna stasjon" i Plattformen Trafikknytt

Hele tråden har 192 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                      Avledende sporveksel - hensikt Erik W J 26. mars 2024 kl.1418 #392118 (#392113) Vist 9294 ganger Lik innlegget
 

Sandspor var vanlig på jernbane tidligere. Det var vel et slikt for Krøderbanen på Vikersund? Det siste tror jeg en hadde i Holmenkolbanens butt på Nationaltheatret.

Ellers kunne en vel på Arna latt sporet gå i skikkelig sterk stigning?

                        Avledende sporveksel - hensikt Bjørn Halling 26. mars 2024 kl.1431* #392122 (#392118) Vist 9381 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Hva ble gjort på Alnabru, etter hendelsen med vognene som rullet ned på Sørenga? Ble det ikke bygget et sandspor der?
Ellers husker jeg fra en biltur i Europa, jeg tror det må ha vært på tur inn i Tsjekkia, en meget lang og bratt bakke, hvor det et stykkr ned i bakken var mulig å kjøre ut i en trase som besto av løs grus. Tydeligvis et behov der.

                        Avledende sporveksel - hensikt Terje Andersen 26. mars 2024 kl.1442 #392124 (#392118) Vist 9310 ganger Lik innlegget
 

Man burde i alle fall etter ulykken spørre seg om det arrangementet man har i Arna er godt nok. Vil man tillate at man kan få en slik ulykke en gang til? Neppe, vil jeg si, og da må man se om man kan gjøre noe bedre.

Når man ser på avledningsarrangementet i flyfoto på www.kartverket.no ser man at noe kunne vært gjort litt anderledes. Avledningsvekselen kunne vært trukket litt nærmere utkjørsignalet, som vel bare er et indre utkjørsignal, men så mange tilleggsmeter hadde man ikke fått. Kanskje kunne indre utkjør også vært trukket litt lengre inn på plattformen, men det kunne skapt restriksjoner på lengden tog som kan benytte samtidig utkjør.

I Kartverkets flyfoto ser man det står en glidende stoppbukk i det avledende sporet med 2 ekstra bremseskinner under stoppbukken, men det er ikke mer enn ca 5 meter glistrekning før sporet tar slutt. Da blir det ikke så mye energi man kan ta opp. Man kunne også plassert hele anslutningen i kraftig stigning, men det hadde kanskje bare gjort det verre om toget allikevel kommer inn i det avledende sporarrangementet med for stor energi til å kunne stoppes.

Terje

                          Bremsesvikt Bjørn Steinar Rekstad 26. mars 2024 kl.1839 #392152 (#392124) Vist 9272 ganger Lik innlegget
 

Vi klarer aldri å bygge noe for å takle bremsesvikt på tog, det er det farligste som kan skje. Det oppstår heldigvis ikke ofte. Bjørn Steinar

                            Bremsesvikt Terje Andersen 26. mars 2024 kl.1925 #392160 (#392152) Vist 9266 ganger Lik innlegget
 

Nei, å takle bremsesvikt fullstendig er ikke lett, men det kan gjøres med bedre avledende spor enn det som finnes i dag Arna. Spørsmålet Bane NOR må spørre seg er: Kan vi tillate en slik hendelse en gang til ?

En bør kanskje også ta hensyn til at de hendelser vi har hatt har i stor grad skjedd i starten av togets reise etter avgangsstasjonen, ref Nypan, Lillestrøm og nå Arna.

Terje

                              Bremsesvikt Bjørn Steinar Rekstad 26. mars 2024 kl.2012 #392162 (#392160) Vist 9308 ganger Lik innlegget
 

Det er jo håpløst. Skal vi bygge om alle stasjoner da, det kan jo skje hvor som helst? Det er bare tilfeldig at det har oppstått rett etter avgandgsstasjon. Neste gang kan det like godt være i Mosjøen. Bjørn Steinar

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.