Visning av en deltråd på 7. nivå av toppinnlegget "Nå begynner pressen å grave i den egentlige skandalen" i Plattformen
Hele tråden har 60 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Det er ikke gitt at SHK undersøker redningsinnsatsen og andre skadebegrensende tiltak i etterkant av ulykken.
I SHTs rapport etter brannen på Hallingskeid 16.6.2011, avgitt juni 2012, er regningsinnsatsen viet bred omtale. Og dialogen mellom daværende Jernbaneverket og brann/redning gikk ikke på skinner da heller, se rapporten side 10.
Brannen startet ca. kl. 10. SHT skriver: "Vannvognen fra Ål ankom Hallingskeid rundt klokken tre, og parkerte i lysåpningen i tunellen mot vest slik at kun fronten på skinnetraktoren var synlig. Brannsjefen i Voss forteller at han først rundt klokken sju om kvelden ble kjent med at den hadde med seg en vannvogn. Da den skulle brukes viste det seg imidlertid at den hadde en defekt vannpumpe."
Det må være en utfordring at slike rapporter først foreligger et års tid etter hendelsen. Da kan mye av luften ha gått ut av ballongen og det kan være vanskelig å få nødvendig fokus på korrigerende tiltak.
Lenke: https://havarikommisjonen.no/Bane/Avgitte-rapporter/2012-05
SHK (havarikommisjonen) gir informasjon underveis til virksomhetene når de ser at det kan ha betydning.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.