Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Større avsporing på Arna stasjon" i Plattformen Trafikknytt

Hele tråden har 192 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    5924 og nye Ulrikstunnelen - motstandsbremse og evne til mottak av produsert strøm Bjørn Olav Jensen 27. mars 2024 kl.1819 #392214 (#392193) Vist 8368 ganger Lik innlegget
 

Br187 har elektrodynamisk brems som mater tilbake til kontaktledningen (nettbrems). Jeg kjenner ikke til noen tilfeller hvor denne ikke har virket.
Det er ikke noe problem å bruke full nettbrems på strekningen.

      5924 og nye Ulrikstunnelen - motstandsbremse og evne til mottak av produsert strøm Terje Andersen 27. mars 2024 kl.1903 #392215 (#392214) Vist 8410 ganger Lik innlegget
 

Takk for info. Det burde gi mulighet for å redusere hastigheten inn mot Arna, selv om man har noe problem med med å få full effekt av trykkluftbremsen, men det er selvfølgelig et spørsmål når man begynte å bremse. Det er vel bare å bruke pådrag til man har passer

Om jeg husker rett var motstandsbremsen ikke tilgjengelig ved Lillestrøm-ulykken.

Terje

        5924 og nye Ulrikstunnelen - motstandsbremse og evne til mottak av produsert strøm Bjørn Olav Jensen 27. mars 2024 kl.2108 #392222 (#392215) Vist 8475 ganger Lik innlegget
 

Både og. Motstandsbremsen er begrenset til 150 kN, og det er ikke så mye når en skal bremse et godstog i 9-10 promille fall. Et tog med fullt tilsatte bremser har en samlet bremsekraft som er mye høyere enn det. En kan få en viss hastighetsreduksjon vha motstandsbremsen, men på et tidspunkt vil ATC/ETCS utløse nødbrems, og da kobles motstandsbremsen ut, mens lokets trykkluftbremser tilsetter i stedet. Disse har normalt lavere bremsekraft enn motstandsbremsen.

          5924 og nye Ulrikstunnelen - motstandsbremse og evne til mottak av produsert strøm Terje Andersen 27. mars 2024 kl.2351 #392231 (#392222) Vist 8325 ganger Lik innlegget
 

Ok, jeg skjønner, men denne hendelsen viser med all tydelighet hvor viktig det er å prøve bremsene etter avgang før hastigheten blir for stor, eller toget kommer inn på strekning med fall. Men det er kanskje ikke så lett å finne det naturlige stedet for det ved avgang Bergen godsterminal.

Hadde man oppdaget dårlig bremsefunksjon i tide kunne man sikkert gjort noe med det før katastrofen skjedde.

Terje Andersen

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.