Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Nedgang i antall personbiler" i Plattformen Trikken

Hele tråden har 17 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Nedgang i antall personbiler Holger Schlaupitz 10. apr. 2024 kl.1625 #393092 (#393066) Vist 846 ganger Lik innlegget
 

Nå er det jo slik at mye av det som har bidratt til færre parkeringsplasser og mindre bilbruk i sentrumsområdene i Oslo, også har gjort det vesentlig enklere å gå, sykle og reise kollektivt. Sammen med fortetting og befolkningsvekst har dette gjort det lettere for folk å leve uten bil i de indre byområdene, og det er heller ikke langt mellom barnehagene. Jeg er ganske sikker på at det er blitt enklere å ha små barn og klare seg uten bil i den tette delen av Oslo by.

        Nedgang i antall personbiler Jan Arne Rødland 10. apr. 2024 kl.1853 #393113 (#393092) Vist 811 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

For en som ikke lenger er sprek og med en ennu skrøpeligere kone blir Oslo sentrum et "no-go"
område. Det er ikke alltid det passer med trikk eller T-bane. Det kan bli for langt å gå.

        Nedgang i antall personbiler Finn Halling 11. apr. 2024 kl.1336 #393155 (#393092) Vist 757 ganger Lik innlegget
 

Jeg ser ikke noe galt i hverken at det primært er eldre og studenter som bor i sentrum eller at barnefarmilier foretrekker å bo utenfor sentrum. En stor fordel ved å bo i/ved et tettsted med et godt kollektivtilbud utenfor sentrum (f.eks. Fetsund eller Sørumsand eller Hvalstad eller ...) er at det er svært enkelt å ferdes mellom jernbanestasjon/bopel/skole/barnehage/fritidsaktiviteter. Samt - ikke minst viktig! - at det er kort avstand til skog og mark, der barn bør ferdes ofte i stedet for å henge i en park eller på gatehjørnet.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.