Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Nedgang i antall personbiler" i Plattformen Trikken
Hele tråden har 17 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Nå er det jo slik at mye av det som har bidratt til færre parkeringsplasser og mindre bilbruk i sentrumsområdene i Oslo, også har gjort det vesentlig enklere å gå, sykle og reise kollektivt. Sammen med fortetting og befolkningsvekst har dette gjort det lettere for folk å leve uten bil i de indre byområdene, og det er heller ikke langt mellom barnehagene. Jeg er ganske sikker på at det er blitt enklere å ha små barn og klare seg uten bil i den tette delen av Oslo by.
For en som ikke lenger er sprek og med en ennu skrøpeligere kone blir Oslo sentrum et "no-go" område. Det er ikke alltid det passer med trikk eller T-bane. Det kan bli for langt å gå.
Jeg ser ikke noe galt i hverken at det primært er eldre og studenter som bor i sentrum eller at barnefarmilier foretrekker å bo utenfor sentrum. En stor fordel ved å bo i/ved et tettsted med et godt kollektivtilbud utenfor sentrum (f.eks. Fetsund eller Sørumsand eller Hvalstad eller ...) er at det er svært enkelt å ferdes mellom jernbanestasjon/bopel/skole/barnehage/fritidsaktiviteter. Samt - ikke minst viktig! - at det er kort avstand til skog og mark, der barn bør ferdes ofte i stedet for å henge i en park eller på gatehjørnet.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.