Visning av en hel tråd i Plattformen    

Manglende vognhaller ·13 Morten Nordhagen 9. mai 2024 kl.2046* #394632 Vist 1051 ganger Lik innlegget
 

Gert Heiberg har et meget bra innlegg i Tønsbergs Blad som helt riktig påpeker en nær fullstendig mangel på vognhaller i Norge. Det hender det er vinter i dette landet. Oslo Sporveier har skjønt det, og har store haller på Ryen og Avløs som rommer store deler av vognparken. Resten står i tunnel andre steder.

Utenfor Stockholm er det store haller i Upplands Bro og Södertälje for pendeltogene. hver av de med plass til ca. 30 togsett. I tillegg en noe mindre hall i Älvsjö. Stockholms svar på Lodalen, Hagalund, får Lodalen til å se puslete ut.

Her hjemme fortsetter vi å bygge utendørsanlegg, på Sundland, Kongsberg, Rygge, Lillehammer, Barkåker og det parkeres tog ute i kulda overalt ellers, som Eidsvoll, Skien, Kongsvinger, Ski, Filipstad, Jaren osv.

Satser vi 100 % på mildere klima framover?

Lenke: Tønsbergs Blad

Manglende vognhaller Jan Arne Rødland 9. mai 2024 kl.2247 #394633 (#394632) Vist 961 ganger Lik innlegget
 

Hvordan var det sist vinter? Måtte ikke 73-sett slepes fra Trondheim til Oslo for å komme innendørs i Lodalen for opptining?

  Manglende vognhaller Roar 9. mai 2024 kl.2254* #394634 (#394633) Vist 981 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Jo. Frøs bl.a. ett da det ble slept nordover på Rørosbanen i meget streng kulde.

Knapt noen moderne togtyper takler streng kulde med mye ising uten å bli tatt inn til tining.

    Manglende vognhaller Svein Julton 10. mai 2024 kl.2220 #394670 (#394634) Vist 829 ganger Lik innlegget
 

Var for ikke så lenge siden i Cottbus i Tyskland, der har de nettopp oppført en ny vognhall med alle fasiliteter for 400 meter lange ICE togsett, to spor. Jobber med ny vognhall for 4 stk ICE togsett, > 400 meter. Og ja, det er vinter i Tyskland også!

Lenke: Werk Cottbus

Manglende vognhaller Terje Andersen 11. mai 2024 kl.0940 #394679 (#394632) Vist 739 ganger Lik innlegget
 

Går det an å tenke seg mer kostnadseffektive løsninger. Jeg tenker da på løsninger som gir muligheter for å varme opp der problemene er, eksempelvis et skjørt som legges inntil vognkassen og dekker ned til bakken så varmes området under togsettet opp. Jeg antar det er der be største problemene befinner seg.

Å varme opp en 5-6 m høy hall med en god del luft mellom togene må koste en god del, for ikke å snakke om investeringen. Jeg har inntrykk av at busser stort sett greier å stå ute, også om vinteren.

Terje

  Manglende vognhaller Morten Nordhagen 11. mai 2024 kl.1106 #394687 (#394679) Vist 774 ganger Lik innlegget
 

Togene trenger ikke å stå inne hver natt, men de trenger en mulighet til tining av is og effektivt vedlikehold. Problemet i vinter var at togsett stod ute i kø i ukevis mens de ventet på plass i verksted/vognhall. Som sagt har de skjønt dette på T-banen i Oslo, og på lokaltogene i Stockholm, som jeg nevnte som eksempler.

    Manglende vognhaller Jan Arne Rødland 11. mai 2024 kl.1554 #394696 (#394687) Vist 782 ganger Lik innlegget
 

Et par overbygde spor i et oppstillingsområde hvor f.eks. 4 togsett kan varmes opp
mens resten står ute? Det blir i alle fall mindre behov for oppvarming da.
2 spor med plass for 2 togsett i hvert spor?

      Manglende vognhaller Jan Erik Hole 11. mai 2024 kl.1614 #394697 (#394696) Vist 836 ganger Lik innlegget
 

Har de noen gang vært vognhaller for tog i norge, bort sett fra en og annen vognremise?

jan erik

        Lyntoghallen Roar 11. mai 2024 kl.2131 #394700 (#394697) Vist 888 ganger Lik innlegget
 

Lyntoghallen i Lodalen.

Lenke: Digitaltmuseum

        Noen vognhaller i Norge kkv 13. mai 2024 kl.1248 #394740 (#394697) Vist 671 ganger Lik innlegget
 

Det var (er) en vognremisse på Osyri (Nesttun-Osbanen). Den står ennå - og er synlig på Google Street Wiew.

På Vikersund står en liten motorvognhall for 87-motorvogner. Vikersund har også en vognremisse hvor det kan ha vært plass til ca 2 x 20 meter vogner. De står ennå - og er synlige på Google Street Wiew.

Garnes stasjon har vognremisse med plass til ca 1 1/2 boggivogn.

Voss stasjon hadde i smalsportiden noe som så ut som en åpen vognhall. Du kan finne den på digitalt museum.

På Thamshavn hadde Thamshavnbanen en hall for sin kongevogn.

Det finnes sikkert flere eksempler.

  Manglende vognhaller Herman 13. mai 2024 kl.1431 #394748 (#394679) Vist 577 ganger Lik innlegget
 

Hvor mye det koster å varme opp ett bygg er ikke avhengig av volum, men av overflaten av vegger og tak, pluss det som kommer inn i bygget, og som må varmes/tines opp.

To bygg med ett spor hver vil kreve like mye energi som ett bygg med fire spor.
En hall på 220 meter med ett spor vil kreve omtrent like mye energi til oppvarming som en hall på 110 meter med fire spor.

Energiforbruket kan reduseres kraftig ved å bruke mye isolasjon. ett skjørt blir kanskje 5 cm, mens en hall kan få 40 cm tykk isolasjon.

    Manglende vognhaller Terje Andersen 13. mai 2024 kl.1740 #394753 (#394748) Vist 552 ganger Lik innlegget
 

Vognhaller kan være bra det, men jeg tror Hermann glemmer en del ting. Togene skal ikke oppbevares permanent i vognhallen og kjøring inn og ut vil nok skifte ut mesteparten av lufta. Dessuten trengs det en viss luftutskifting for å holde gode arbeidsforhold i hallen. Sannsynligvis ingen problem med rimelig sirkulasjon av materiell. Og varme har en tendens til å stige opp. Varmen under taket er lite nyttig.

Jeg tror et skjørt som bidrar til å holde varmen under toget er nyttig uansett, og kanskje vel så nyttig i en vognhall hvor man da kan prøve å holde varmen der den gjør mest nytte for avising.

Terje

Manglende vognhaller J. H. Haugen 15. mai 2024 kl.1741 #394867 (#394632) Vist 378 ganger Lik innlegget
 

Nå skal spor 16 i Lodalen også stenges for ombygging. Så lite som tyder på at det blir lettere å komme inn under tak fremover.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.