Visning av en hel tråd i Plattformen
reiste med flirt 74sett i går, skulle avtrykket på knappen nå den grønne lyset kom, de blinket. men de sluttet nå toget stoppet, måtte trykke en gang til for døra gikk opp
er de noe feil her?
jan erik
Døråpnerknappen i Flirt blinker tre ganger når ønsket åpning er registrert. Når toget stopper må stigtrinnet gå ut først, før døra åpnes.
Roar beskriver funksjonsmåten greit ovenfor her. Det som var feil var at du var for utålmodig. Det var ikke nødvendig og trykke en gang til på knappen :)
trykte en gang de blinket så stoppet blinken da trodde jeg måtte trykke en gang til
Du er ikke alene om det. Jeg har t.o.m sett konduktører stå og trykke 10-20 ganger på knappen, og de burde jo hvertfall vite bedre :)
Siden det jo er et stigtrinn som skal gå ut før døren åpnes så vil det ta noen sekunder før det skjer noe med døren, og det er forståelig at man da rekker begynne lure på om det skjer noe.
Det er jo det samme fenomenet på T-banevognene. Den korte ventetiden fra toget stopper og til dørene går opp er mye kortere enn på 74 og 75, men allikevel nok til at mange trykker på knappen på nytt.
Det dere beskriver er typisk for et dårlig brukergransesnitt.
Et godt brukergrensesnitt vil på en eller annen måte informere brukeren om at noe foregår. Hvis blinkfrekvensen dobles når toget stanser, mens trinnet skyves ut, vil det sannsynligvis gi best mulighet til å formidle at det faktisk skjer noe.Hvis det er høytalere nær dørene, og de kan styres individuelt for hver dør, så kan det også hjelpe å spille av en lyd som høres ut som om et trinn skyves ut.
Måten trykknapper og utgangsdører fungerer på er ganske forskjellig fra togtype til togtype.
Noe som ikke gjør det lettere
meninger er vel du skal trykke på knappen etter de grønne lyset er kommet
men hva skal man gjøre vis du trykke på knappen og døra ikke går opp og du gjør gjentatte forsøk og så går toget igjen?
Trykke på knappen etter at det grønne lyset har kommet passer for tp. 5 og tp. 73.
Lett å se på T-banen i Oslo. En passasjer har trykket på døråpnerknappen mens toget er i bevegelse og den lyser. Når så banen kommer til neste stopp er det nesten alltid en annen utålmodig reisende som trykker - og trykker.
På T-banen tenner det grønne lyser når du trykker på knappen. Det er et tegn på at den døren vil gå opp på neste stopp. Hvis du ikke trykker på knappen blir det heller ikke noe grønt lys.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.