Visning av en deltråd på 3. nivå av toppinnlegget "Chemnitz " i Plattformen Trikken

Hele tråden har 14 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

    Chemnitzer Modell Knut Time 27. mai 2024 kl.1405 #395529 (#395524) Vist 1036 ganger Lik innlegget
 

De nye Citylink-vognene vil bli helelktriske. Eksisterende vogner er hybrider som kjører diesel og 750VDC. Mens de opprinnelige CityBahn (Variobahn) er 750VDC som kjører på en for formålet 750VDC elektrifisert jernbane. Ett og annet godstog kjører også på denne linjen. Men stort sett har de Indusiutstyrte Variobahnvognene linja i fred. Det er faktisk hele seks kunder til de nye Citylink:

Lenke: Nye Citylink

      Kassel Eyolf Berg 27. mai 2024 kl.2356 #395604 (#395529) Vist 950 ganger Lik innlegget
 

Kassel er vel den byen som har det størsstew mangfoldet når det gjeldert trikker på jernbanespor. Her er jernbanelinjer elektrifisert med 750 V likestrøm, der trikken deler spor med ett og annet godstog, noe som har resultert i noen fantastiske sporkonfigurasjoner med 6-skinners spor på holddeplassene:


Dernest har du 2-systemstrikker som fortsetter på DBs 15 kV-nett:


Og endelig har du dou- eller bimodale vogner som tar dieselmotoren i bruk når de kjører ut på jeernbanenettet, på ikke-elektrifiserte linjer:

Lenke: Se mer av Kassels trikkemangfold her

        Kassel Nils Carl Aspenberg 30. mai 2024 kl.2254 #395891 (#395604) Vist 671 ganger Lik innlegget
 

Både Chemnitz, Kassel og Karlsruhe har jernbanestrekninger elektrifisert med 600/750 volt likestrøm. Chemnitz kjører i tillegg dieselhybrider, mens Karlsruhe og Kassel i tillegg har kombivogner for 15.000 volt. Zwickau har treskinnespor hvor trikk på meterspor og dieselmotorvogner på normalspor kjører samme strekning. Nordhausen kjører dieselhybrider i kombinasjon med damp- og dieseltog.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.