Visning av en hel tråd i Plattformen
I 1951 ble motorvogn 18523 (65.23) overført fra Oslo til Drammen distrikt og motorvogn 18533 (65.33) overført fra Drammen til Oslo distrikt. Grunnen til kryssbyttet skal ha vært at en av disse motorvognene hadde fått SAB-hjul på prøve.
Er det SAB-hjul på moderne materiell, i Norge eller i utlandet?
Høka-trikkene hadde i hvertfall dette. Dessuten rundt halvparten av gullfisk-trikkene.
SJ`s Da lok fikk byttet ut eikehjulene sine med sab hjul fra ca. 1979/ 80.
Regner du El 16 som moderne? Det er fortsatt en del av dem som har det, men de får nå montert helhjul i stedet, etter flere havarier som følge av ødelagte elementer i SAB-hjulene. Utover dem kjenner jeg ikke til noe norsk materiell som har slike.
Det pågår en tråd i Trikkerommet der første innlegg hetr: "SL18 rumler bortover Grefsenplatået", og nede i tråden er det innlegg om SAB-hjul med lenke til mer informasjon om firma og SAB-hjulene.
SAB (Svenska Aktiebolaget Bromsregulator) i Malmø lagde automatiske bremseetterstillere (som jeg tror det heter), annet bremseutstyr og altså disse gummiavfjærede hjulene som kalles SAB-hjul.
Meget interessant det som står i tråden under Trikken. Men for mitt indre øye ser jeg også for meg hjul med spiralfjærer som eker, på et svensk lok. Er det bare fantasi, det?
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.