Visning av en hel tråd i Plattformen
Jeg lurer på om dette emne skulle høre til bussen. Men Stryken stasjon eksisterer jo. Men ser at det er behov for å bruke Stryken stasjon på bedre måte enn nå. Problemet med Stryken er parkeringen. I så fall er bussen en bedre løsning.
Her oppstår et nytt problem. Siden Stryken nå hører ril Akershus ( Lunner er plassert område 5N), men ikke Stryken som er blitt plassert i 2Ø, Det må vel være en misforståeelse! 2Ø i ruteroversikten er jo Lillestrøm kommune sammen med Lørenskog!
Ved henvendelse om Stryken henviser Ruter til Innlandstrafikk. Og innlandstrafikk til Ruter, og da er man like langt.
Konklusjonen må være. Her trengs det snarlig en løsning på problemene.1. Stryken stasjon trenger en oppgradering. Eller 2. Bussstilbudet til Stryken må oppgraderes
Prøvde å søke litt.Ser ikke ut til at et eneste tog stopper der. Heller ikke i morgen, som er søndag og utfartsdag.Stryken er tradisjonelt først og fremst et utfartssted for markatravere. Spesielt i helgene kunne det være stor trafikk hit.Folk gikk på ski eller føtter, eller syklet, gjennom Nordmarka tilbake til Oslo. F.eks. Sognsvann eller Frognerseteren. Nesten ingen reiste med toget motsatt vei.Antall fastboende rundt stasjonen er meget beskjedent. De få det gjelder bruker nok nye Harestua.
Jeg søkte også på buss. Tilbudet er meget tynt og det kommer opp tungvinte og tidkrevende reiseruter i søket.
Lenke: Digitaltmuseum
Stryken er mye brukt i skisesongen. Tog mot Jaren og Gjøvik morgen/ formiddag stopper ca.1.12 - 1.4. Ingen stopp i retning Oslo. Se rutetabell for Gjøvikbanen.
Men altså ingen stopp der i sommersesongen.
Lenke: Vy reisesøk
Vy Gjøvikbanen har stopp på Stryken stasjon for nordgående tog på formiddagen i skisesongen. I helgene har trafikken vært svært stor og det har gått dubleringstog for et par av togene. Men i sommersesongene er det dessverre ingen stopp.
Busstilbudet er svært begrenset. Lunner kommune er foreløpig ikke inne i Ruters busstrafikk. Eneste bussrute som betjener Stryken er en pendlerrute fra Innlandstrafikk mellom Brandbu og Oslo, et par avganger på morgenen mot Oslo og det samme tilbake på ettermiddagen, på hverdager.
Stasjonen har en liten parkeringsplass som brukes flittig av Nordmarka-turister hele året.
Når det gjelder Stryken stasjon så mener jeg at sommertilbudet bør sidestilles vintertilbudet. Det vil redusere parkeingsbehovet til Vy. De kan tilby stopp om sommeren. For jeg har sett at noen parkerer langs fylkes veien ved Stryken. Kan kanskje skyldes latskap, men trolig årsak; fullt på parkeringsplassen.
Populært å sykle Nordmarka på tvers fra Stryken.
Jeg bruker Stryken flittig om vinteren som utgangspunkt for skiturer. Og som andre har påpekt, er det ofte veldig mye folk. At det ikke er stopp om sommeren, skyldes nok at kapasiteten til sykler i Gjøvikbanens tog ikke er allverdens.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.