Visning av en deltråd på 4. nivå av toppinnlegget "Godstog Raufoss" i Plattformen

Hele tråden har 13 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

      Godstog Raufoss Erik W J 16. juni 2024 kl.2016 #396974 (#396973) Vist 1024 ganger Lik innlegget
 

Interessante tanker, men var det ikke kommunen som fikk stoppet bruken av sidesporet til RA? Har du noen tanker om hvordan en får sidesporet igjen akseptabelt både for kommunen og myndigheter for øvrig?

Ellers behøves det også en tømmerterminal for jernbanetransport på Toten.

        Godstog Raufoss Bjørn Olav Jensen 17. juni 2024 kl.0014 #396983 (#396974) Vist 975 ganger Lik innlegget
 

Det er et veldig godt spørsmål, og her er mine svar på dårligere grunn. Jeg tror ikke det gamle sidesporet er hensiktsmessig om en skal kjøre 6-700 meter lange tog ut fra industriparken. Det må sannsynligvis anlegges et nytt hvor en kan få noenlunde planfri kryssing. Det eneste alternativet jeg har klart å se, er å gå under gamlevegen i tunnel eller kulvert nord for Raufoss sentrum. Der går vegen oppå en rabbe, mens banen går lengre ned i et søkk. Deretter over Hunnselva, og inn i en sekketerminal som har Skumsjøvegen som nordre endepunkt. Om det i det hele tatt lar seg gjøre, vet jeg ikke, men det er i hvertfall ikke kvikkleire der... Containerterminalen på Alnabru ble i sin tid anlagt over et elveleie, den også, men det går kanskje an å unngå å legge Hunnselva i rør.

Det trengs også en tømmerterminal, som du sier, men den kan legges et annet sted. Både Bruflat og sørøst for Reinsvoll er brukbare alternativer, og sistnevnte ble såvidt jeg vet tatt vare på nettopp som utgangspunkt for fremtidig terminal/industrispor.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.