Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "The Golden trrain, vogntransport" i Plattformen

Hele tråden har 40 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Fikk det! Nils Chr Hagen 18. juni 2024 kl.1926 #397052 (#397041) Vist 1334 ganger Likt av 3 Lik innlegget
 

Men toget er så langt at det måtte deles på to bilder.

forstørrt253315-IMG_4573.jpg

18. juni 2024

forstørrt253316-IMG_4572.jpg

18. juni 2024
            Fikk det! Ole P. Ingebrigtsen 18. juni 2024 kl.1931 #397053 (#397052) Vist 1308 ganger Lik innlegget
 

Etter video på Facebook å dømme, ser det ut til å være 3, muligens 4, ex-DB Bpmz. Aldersmessig er de vel omtrent på nivå med de eldste B7-vognene.

            Fikk det! Ståle Ualand 18. juni 2024 kl.1932 #397054 (#397052) Vist 1344 ganger Lik innlegget
 

Fikk du noe bilde som viser de tre bakerste vognene? Her er de så vidt synlige.

              Fikk det! Roar 18. juni 2024 kl.2127* #397057 (#397054) Vist 1316 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Passering Vevelstad.

forstørrt253317-20240618_212247.jpg

Tog nr. 98369
Vevelstad
18. juni 2024
foto: Roar

forstørrt253318-20240618_212255.jpg

Tog nr. 98369
Vevelstad
18. juni 2024
foto: Roar

forstørrt253319-20240618_212310.jpg

Tog nr. 98369
Vevelstad
18. juni 2024
foto: Roar

forstørrt253320-20240618_212311.jpg

Tog nr. 98369
Vevelstad
18. juni 2024
foto: Roar

forstørrt253321-20240618_212314.jpg

Tog nr. 98369
Vevelstad
18. juni 2024
foto: Roar

forstørrt253322-20240618_212316.jpg

Tog nr. 98369
Vevelstad
18. juni 2024
foto: Roar

forstørrt253323-20240618_212317.jpg

Tog nr. 98369
Vevelstad
18. juni 2024
foto: Roar

forstørrt253325-20240618_212313.jpg

18. juni 2024
foto: Roar
                Fra motsatt perrong Roar 19. juni 2024 kl.1038 #397078 (#397057) Vist 1136 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Man har en samboer som er en god fotograf. Også for jernbanerelaterte bilder.

forstørrt253344-20240618_212238.jpg

GR: El 15 nr. 101
Vevelstad
18. juni 2024
foto: Kaarina Engebretsen

forstørrt253345-20240618_212308.jpg

foto: Kaarina Engebretsen

forstørrt253346-20240618_212321.jpg

foto: Kaarina Engebretsen
                  Bryn Lars Byman 19. juni 2024 kl.2009* #397113 (#397078) Vist 1023 ganger Likt av 2 Lik innlegget
 

Måtte ha hjelpelok opp Brynsbakken.


Vogn nr 1 var: 0- 61 80 20-95 223-9 Bpmz

Vogn nr 3 var: 0- 61 80 29-94 660-4 Bpmbz


Vogn nr 2: klarte jeg ikke å tyde vogn nr på bildene.

forstørrt253364-db_bryn.jpg

Tog nr. 98369
18. juni 2024
              Fikk svar? Nils Chr Hagen 19. juni 2024 kl.0004 #397071 (#397054) Vist 1240 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Nei,ikke flere bilder. Toget stoppet og jeg hadde ikke mer tid å bruke, jeg skulle på en jobb i Høland før det ble mørkt. Men så kom det, og kommer det sikkert, mange fler bilder av personvognene, fra andre. Jeg synes betongelementer er mer interessant enn vogner fra den tida da B’en i DB sto for Bundesbahn. Kjøring av heltog med disse elementene er et flott eksempel på hvordan bruk av moderne godstog skal være, og at man må gripe de mulighetene det er for å skape trafikk.

                Fikk svar? Bjørn Halling 19. juni 2024 kl.1126 #397084 (#397071) Vist 1157 ganger Lik innlegget
 

Men samtidig er det jo merkelig at det skal være nødvendig å kjøpe betongelementer fra Mukran, og transportere den 6 - 700 kilometer. Elementer laget av materialer vi har mere enn nok av her hjemme. Det kan selvfølgelig ha noe med produksjonskapasitet å gjøre, men også pris. Er vi virkelig SÅ mye dyrere her hjemme, enn tyskerne?
Og Heimon Winkelmann hos Grenland rail, han må jo virkelig gni seg i hendene over å ha fått et slikt transportoppdrag.

                  Fikk svar? Erik W J 19. juni 2024 kl.1550 #397093 (#397084) Vist 1102 ganger Lik innlegget
 

Betongelementene har sannsynligvis reist lengre enn fra Mukran. Slike elementer får en svært rimelig i de baltiske landene - tipper at de har kommet med båt til Mukran.

I Norge kan betongelementer være en kostbar løsning - plasstøp skal ofte være rimeligere.

                    Betongelementene Terje Andersen 19. juni 2024 kl.1742 #397099 (#397093) Vist 1094 ganger Lik innlegget
 

Hvor skal de brukes?
Terje

                      Betongelementene Christian Berg 19. juni 2024 kl.1751 #397101 (#397099) Vist 1146 ganger Lik innlegget
 

Mener å ha lest at de skal brukes i tunellen som skal føre drikkevann fra Tyrifjorden til Oslo. Reserven for Maridalsvannet

                        Betongelementene Lars Byman 19. juni 2024 kl.1858 #397106 (#397101) Vist 1126 ganger Lik innlegget
 

De ble iallefall losset på Alnabru. DB vognene gikk videre ved 1140 tiden.

forstørrt253360-IMG_20240619_113603.jpg

Alnabru Godsterminal, med en mobil.
19. juni 2024
foto: Lars Byman

forstørrt253361-IMG_20240619_111140.jpg

Alnabru Godsterminal, med en mobil.
19. juni 2024
foto: Lars Byman
                          Videre til? Ståle Ualand 19. juni 2024 kl.1900 #397107 (#397106) Vist 1162 ganger Lik innlegget
 

Som overskriften... Hvor gikk vognene hen? Hvilket tog og evt operatør? Det meldes også på jernbane.net at flere vogner er ventet til Sverige i dag.

                            Videre til? Lars Byman 19. juni 2024 kl.1920 #397110 (#397107) Vist 1201 ganger Lik innlegget
 

De gikk nordover. Et rask søk på balise ved avg i 1140 tiden, ga ingen resultat. Mantena Grorud kanskje?

                              Svaret er.... Ståle Ualand 19. juni 2024 kl.2033 #397114 (#397110) Vist 1216 ganger Lik innlegget
 

De ble overlevert lakkboksen på Grorud i dag. Bilder av leveransen hos jernbane.net

Skal lakkeres i Golden Train sine farger.

                                Svaret er.... Lars Byman 19. juni 2024 kl.2116 #397115 (#397114) Vist 1193 ganger Lik innlegget
 

ok, er ikke innom den siden. Men da vet man iallefall hvor vognene havnet.

                        Betongelementene Jan Arne Rødland 19. juni 2024 kl.2001 #397112 (#397101) Vist 1132 ganger Lik innlegget
 

Kan være en tanke å følge med på Huseby ved siden av gardeleiren hvor det ene innslaget er.
Det kan muligens være enklere å frakte elementene dit fremfor til Holsfjorden. Ellers,
tunnelen bores slik som de to løpene i Blixtunnelen men med en noe mindre diameter.

                          Betongelementene Thor Bjerke 19. juni 2024 kl.2125 #397117 (#397112) Vist 1110 ganger Lik innlegget
 

Fin omtale av tunnelanlegget i siste nummer av Lommedalsbanen. Det er jernbanedrift i tunnelen med fire akkumulatorlok.

                          Betongelementene Bjørn Halling 20. juni 2024 kl.1415* #397118 (#397112) Vist 1087 ganger Lik innlegget
 

Såvidt jeg vet skal de til tunellen på nye E16 under Sollihøgda.
Men det stemte altså ikke.

                            Betongelementene Carl Fredrik Tjeransen 19. juni 2024 kl.2245 #397123 (#397118) Vist 1093 ganger Lik innlegget
 

Betongelementene til E16 er produseres av Ølen Betong og kommer med skip til Drammen hvor de fraktes med bil til anlegget (se lenke).

Christian Berg og Lars Byman har nok funnet rett prosjekt - ny vannforsyning til Oslo. Kjører du på E6 forbi anleggsområdet for ny hovedvannledning fra Huseby til Stubberud rett nord for Alnasenteret, er det mulig å se bunker av betongelementer der. Tilsvarende elementer brukes også for råvannstunellen fra Holsfjorden til Huseby.

Lenke: https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/europaveg/e16barum/nyhetsarkiv/forste-last-med-vegger-til-sollihogdtunnelen/

                              Betongelementene Jan Arne Rødland 20. juni 2024 kl.1135 #397133 (#397123) Vist 977 ganger Lik innlegget
 

For meg ser betongelementene på toget ut til å ha en mindre diameter enn de bildet viser for
de som skal til E16. Da får jeg følge med her på Huseby og se om det kommer noen hit.

                                Betongelementene Ståle Ualand 20. juni 2024 kl.1252 #397134 (#397133) Vist 1003 ganger Lik innlegget
 

Toget kjøres for noe som heter Mobil Baustoffe. DB søkte om rutene fra Tyskland til Alnabru med Grenland Rail som operatør fra Malmø og oppover. For R25 foreligger det faktisk søknad fra begge operatørene. Togene skal kjøres to dager per uke fram til sommeren 2025.

Og for å fjerne enhver tvil... Dette er elementer til vannforsyningsanlegg for Oslo kommune. Ikke noe vits i å spekulere mer i dette.

Lenke: Noe om transporoppdraget

                                  Betongelementene Jan Arne Rødland 20. juni 2024 kl.1328 #397135 (#397134) Vist 1000 ganger Lik innlegget
 

Det blir en ca 19 km tunnel fra Holsfjorden til Huseby og en fortsettelse videre mot Stubberud ved E6.
Tunnelinnslaget ligger like ved Sørkedalsveien, nærmeste nabo til Gardeleiren. Hvordan det er ved
Stubberud vet jeg ikke.

                                    Betongelementene Lars Byman 20. juni 2024 kl.1623 #397139 (#397135) Vist 958 ganger Lik innlegget
 

De holder på i Furusetbakken også, hvis du kjører nordover ser du Af-Ghella har rigget opp på høyre siden, og tunnel inn i fjellet.

                                    Betongelementene Terje Andersen 20. juni 2024 kl.1645 #397140 (#397135) Vist 964 ganger Lik innlegget
 

Og jeg tror diameteren på tunnelen fra Holsfjorden til Huseby er litt større enn diameteren på tunnelen fra Huseby til Stubberud.

Terje

                                      Utseendet etter lakkering bli slikt leif johnny olestad 20. juni 2024 kl.2152 #397150 (#397140) Vist 865 ganger Lik innlegget
 

forstørrt253382-Screenshot_20240620-2142272.jpg

                                  Betongelementene Haakon Espe 20. juni 2024 kl.2313 #397159 (#397134) Vist 813 ganger Lik innlegget
 

En del av elementene lagres på Grorud/Rommen, i nærheten av OBS. Jeg tror disse er til en sidetunnel i Groruddalen/Furuset. De er synlige fra Romsås, også uten kikkert.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.