Visning av en deltråd på 6. nivå av toppinnlegget "Nattog til København" i Plattformen

Hele tråden har 35 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

          Nattog til København DCHalvorsen 21. juni 2024 kl.0733 #397163 (#397153) Vist 1096 ganger Lik innlegget
 

Nattoget til København / Malmö forsvant i en tid hvor flytrafikken ble billigere, og hvor mange europeiske jernbaneselskaper tenkte at nattogene ville dø ut av seg selv. Derfor satset de heller ikke noe særlig og drev på den måten indirekte aktiv dødshjelp.

I tillegg var Malmö endestasjon den siste tiden og ikke København. Mens man slapp allslags godstog over Øresundsbron, var det altfor farlig å kjøre sovevogner der. Sånn sett drev jernbanens sikkerhetsmyndigheter konkurransevridning til fordel for bil og fly.

Denne fredagen her, den 21. juni, er det 17 flyavganger mellom Oslo og København med totalt 3000 sitteplasser. Nå skal riktignok ikke alle disse til København, men videre ut i verden med SAS.

Facebookgruppen Togferie hadde, siste jeg sjekket 60 000 medlemmer. Ønske nummer 1 hos disse er nattog til København.

DFDS' danskebåt Oslo-København seiler med gode overskudd. Pris per person i lugar viser betalingsvilje blant folk for en langsommere reisemåte.

I dette landskapet her vil dyktige og innovative markedsførere lett kunne finne reisende til et nattog over Kornsjø. Svenskene har fått det til, og hvorfor skulle ikke vi i Norge gjøre det sammen?

            Nattog til København Erik W J 21. juni 2024 kl.0817* #397164 (#397163) Vist 1106 ganger Lik innlegget
 

"Mens man slapp allslags godstog over Øresundsbron, var det altfor farlig å kjøre sovevogner der. Sånn sett drev jernbanens sikkerhetsmyndigheter konkurransevridning til fordel for bil og fly."

Dette stemmer ikke. Det var valg av løsning for grensesnitt mellom de svenske og danske systemene for kjørestrøm og signalutrustning som gjorde at en ikke kunne anvende annet enn spesielt utrustet materiell. Det var valgene til DSB og SJ at en ikke bygget om eller anskaffet noen persontogslok for dette. Danmark hadde også skatteregler som gjorde at en ikke ville ha kombinert gods- og persontogsmateriell.

I tillegg var det et krav om mulighet for nødbremseforbikobling for å kjøre på strekningen, men det var også et valg å ikke installere dette i materiellet.

Ellers er det svært sjelden at argumentene til sikkerhetsmyndighetene går på sikkerhet. Det er som regel i stedet manglende overholdelse av lover og forskrifter, men det kan indirekte være argumenter for at sikkerheten ikke er god nok.

              Nattog til København DCHalvorsen 21. juni 2024 kl.0836* #397165 (#397164) Vist 1117 ganger Lik innlegget
 

Uansett så var det byråkrati og manglende tro på nattogene som førte til at det ble Malmö. Godsselskapene kjørte over broen fra første dag, fordi de hadde tro på det de holdt på med. Verre er det ikke.

                Nattog til København Roar 21. juni 2024 kl.0905 #397166 (#397165) Vist 1151 ganger Lik innlegget
 

Erik W J har også rett. Det ville krevd en del investeringer i materiellet for å kunne fortsette.

De største utfordringene i dag er nok å skaffe egnet materiell samt å oppnå lønnsomhet på helårsbasis. Å fylle togene i sommerhalvåret blir det aller enkleste.

                  Nattog til København Christian Berg 21. juni 2024 kl.0942 #397167 (#397166) Vist 1171 ganger Lik innlegget
 

Man behøver vel ikke å starte med et helårstilbud, men bygge opp tilbudet etterhvert som etterspørselen forhåpentligvis øker. Ut fra det det står i nasjonalbudsjettet så kan det være aktuelt først om ca fem år. Det tenkes vel da på å benytte de nye fjerntogene, men det fordrer at en operatør har tilgang på et tilstrekkelig antall sett.

                    Nattog til København Roar 21. juni 2024 kl.1042 #397170 (#397167) Vist 1155 ganger Lik innlegget
 

De nye fjerntogene:
- Ja, sånn tenker jeg også. De finner nok ganske raskt ut at de nye fjerntogene ikke er optimale for Bergensbanen. Derimot for København-kjøring.
Så blir det fram med tegnebrettet igjen og loktrukne tog og egne sovevogner til innenlandstogene...

Vent og se!

                    Hvorfor må materiellet være norsk? Herman 21. juni 2024 kl.1125 #397172 (#397167) Vist 1184 ganger Lik innlegget
 

Er det egentlig noen gode grunner til at tog fra Oslo til København eller Hamburg må være norsk? Eller kunne vi overlate kjøringen til DSB elller SJ?

                      Hvorfor må materiellet være norsk? Roar 21. juni 2024 kl.1220 #397176 (#397172) Vist 1181 ganger Lik innlegget
 

Er vel snakk om hva som er få tak i av egnet materiell og hvem som vil sette i gang. Samt å få tildelt ruteleier.

                      Hvorfor må materiellet være norsk? Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1248 #397180 (#397172) Vist 1193 ganger Lik innlegget
 

Det blir vel den som vinner anbudet som kjører. Uansett nasjonalitet. Jeg tror neppe at man kan bruke noen unntaksbestemmelser for å direktetildele et slikt oppdrag.

Og skal man få et tilbud så bør nok den norske staten stille med materiell. I motsatt fall må de regne med minst 5 år fra kontraktsinngåelse til oppstart. Operatøren må jo skaffe materiell. Det er neppe noen operatører som per i dag disponerer over både sove- og sittevogner som egner seg til trafikk mellom Norge og Danmark/Tyskland. DSB har ikke noe. SJ har heller ikke noe. Begge operatørene leier inn materiell fra andre land.

                        Hvorfor må materiellet være norsk? Roar 21. juni 2024 kl.1312 #397182 (#397180) Vist 1191 ganger Lik innlegget
 

Det er vel ikke anbud på grensekryssende trafikk?

                          Anbud i utlandet Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1425 #397185 (#397182) Vist 1152 ganger Lik innlegget
 

Så lenge du ikke blander Tyskland inn så går det.

Som eg skrev før.... Strekningen Stochkholm - Hamburg er satt ut på anbud når det gjelder nattog. SJ var eneste tilbyder og fikk oppdraget. Tyske myndigheter tillater dog ikke subsidiering av den delen av trafikken som faller på Tyskland.... Så man har nok måttet leke seg litt når man gav pris og vilkår. Det har vært laaaange diskusjoner om temaet i Postvagnen. Den gikk antagelig i graven sammen med den forrige versjonen av forumet.

                          Hvorfor må materiellet være norsk? Erik W J 21. juni 2024 kl.1717 #397190 (#397182) Vist 1082 ganger Lik innlegget
 

Det er vel anbud på den grensekryssende trafikken til Narvik?

                            Hvorfor må materiellet være norsk? Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1740 #397194 (#397190) Vist 1069 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det er korrekt. Trafikken til Narvik er satt ut på anbud. Det er vel Trafikverket som tar seg av selve konkurranseutsettingen, mens norske myndigheter betaler sikkert en slant for det.

Der nærmer det seg forresten en avgjørelse på om det blir Vy eller SJ som kjører fra desember. Vy har som kjent sagt opp avtalen. Begge selskapene har søkt ruter fra desember av.

                            Narvik Roar 21. juni 2024 kl.1822 #397199 (#397190) Vist 1056 ganger Lik innlegget
 

Ja, men her var det en eller annen spesial-løsning de kom fram til.

                        Hvorfor må materiellet være norsk? Herman 22. juni 2024 kl.1005 #397250 (#397180) Vist 965 ganger Lik innlegget
 

Levering av nye fjerntog til DSB er i gang, og de påstår at de kan kjøre fra 2027.

                          DSB Lars Byman 24. juni 2024 kl.0034 #397379 (#397250) Vist 675 ganger Lik innlegget
 

De har fått levert lokomotiver, EB som er vectron. De leier inn vogner til Tyskland trafikken og har fått de første talgo vognene. Må opplæring osv føre de settes inn i trafikken.

forstørrt253462-Screenshot_2024-06-24-00-30-18-355_cominstagramandroid-edit.jpg

Tog til Hamburg ved Farhus, nord for Padborg juni 2023.
 juni 2023
foto: Lars Byman
                      Nattog til København Ole P. Ingebrigtsen 22. juni 2024 kl.1038 #397251 (#397172) Vist 954 ganger Lik innlegget
 

Skal man kjøre til Hamburg trengs det materiell med UIC-profil. Pr i dag er vel det eneste materiellet i Norge med UIC-profil Vy sine 8 ex-DB liggevogner, og ut fra hva som skrives om disse spørs det om de er så mye å satse på...

                        Profil? Roar 22. juni 2024 kl.1128 #397252 (#397251) Vist 978 ganger Lik innlegget
 

Ja, hvordan er nå dette i Nord-tyskland? SJs brede BC2 liggevogner kjøres helt til Berlin.

                          Profil? Ole P. Ingebrigtsen 22. juni 2024 kl.1530 #397270 (#397252) Vist 927 ganger Lik innlegget
 

Disse kjører vel stort sett på linjer fra DDR-tida, hvor profilet var større for å tillate omspora sovjetisk bredspormateriell?
Til Hamburg kjøres det på danske og tyske linjer bygd etter vanlig standard, dansk materiell går, men ikke norsk/svensk (vognen er for breie/høye). Det er vel bare over Øresundsbrua og inn til København C, samt noen spor på København C, som er tilpassa norsk/svensk profil i Danmark.

                            Profil? Roar 22. juni 2024 kl.1918 #397283 (#397270) Vist 878 ganger Lik innlegget
 

København - Rødby F tillot norsk og svensk profil. Har også gått norske og svenske vogner til Rødby.

                              Nattog til København Ole P. Ingebrigtsen 23. juni 2024 kl.1544 #397339 (#397283) Vist 769 ganger Lik innlegget
 

Ja, men videre gjennom Danmark og til Hamburg er man nødt til å ha UIC-profil

                Nattog til København Erik W J 21. juni 2024 kl.1019 #397168 (#397165) Vist 1145 ganger Lik innlegget
 

Hovedproblemet var nok valget av grensesnitt. Hadde en valgt en tradisjonell grensestasjon kunne en ha håndtert nattogene med lokbytte i en overgangsperiode. I stedet ble det mange forskjellige grenser mellom Sverige og Danmark på broen. Det kan ha vært et ønske om at broen skulle fremtvinge nytt materiell, men det kan også ha vært en mer utilsiktet konsekvens.

                  Nattog til København DCHalvorsen 21. juni 2024 kl.1856 #397207 (#397168) Vist 957 ganger Lik innlegget
 

Støtter den, Erik. God konklusjon.

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.