Visning av en deltråd på 11. nivå av toppinnlegget "Nattog til København" i Plattformen

Hele tråden har 35 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem

                    Hvorfor må materiellet være norsk? Herman 21. juni 2024 kl.1125 #397172 (#397167) Vist 1197 ganger Lik innlegget
 

Er det egentlig noen gode grunner til at tog fra Oslo til København eller Hamburg må være norsk? Eller kunne vi overlate kjøringen til DSB elller SJ?

                      Hvorfor må materiellet være norsk? Roar 21. juni 2024 kl.1220 #397176 (#397172) Vist 1193 ganger Lik innlegget
 

Er vel snakk om hva som er få tak i av egnet materiell og hvem som vil sette i gang. Samt å få tildelt ruteleier.

                      Hvorfor må materiellet være norsk? Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1248 #397180 (#397172) Vist 1207 ganger Lik innlegget
 

Det blir vel den som vinner anbudet som kjører. Uansett nasjonalitet. Jeg tror neppe at man kan bruke noen unntaksbestemmelser for å direktetildele et slikt oppdrag.

Og skal man få et tilbud så bør nok den norske staten stille med materiell. I motsatt fall må de regne med minst 5 år fra kontraktsinngåelse til oppstart. Operatøren må jo skaffe materiell. Det er neppe noen operatører som per i dag disponerer over både sove- og sittevogner som egner seg til trafikk mellom Norge og Danmark/Tyskland. DSB har ikke noe. SJ har heller ikke noe. Begge operatørene leier inn materiell fra andre land.

                        Hvorfor må materiellet være norsk? Roar 21. juni 2024 kl.1312 #397182 (#397180) Vist 1205 ganger Lik innlegget
 

Det er vel ikke anbud på grensekryssende trafikk?

                          Anbud i utlandet Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1425 #397185 (#397182) Vist 1165 ganger Lik innlegget
 

Så lenge du ikke blander Tyskland inn så går det.

Som eg skrev før.... Strekningen Stochkholm - Hamburg er satt ut på anbud når det gjelder nattog. SJ var eneste tilbyder og fikk oppdraget. Tyske myndigheter tillater dog ikke subsidiering av den delen av trafikken som faller på Tyskland.... Så man har nok måttet leke seg litt når man gav pris og vilkår. Det har vært laaaange diskusjoner om temaet i Postvagnen. Den gikk antagelig i graven sammen med den forrige versjonen av forumet.

                          Hvorfor må materiellet være norsk? Erik W J 21. juni 2024 kl.1717 #397190 (#397182) Vist 1096 ganger Lik innlegget
 

Det er vel anbud på den grensekryssende trafikken til Narvik?

                            Hvorfor må materiellet være norsk? Ståle Ualand 21. juni 2024 kl.1740 #397194 (#397190) Vist 1085 ganger Likt av 1 Lik innlegget
 

Det er korrekt. Trafikken til Narvik er satt ut på anbud. Det er vel Trafikverket som tar seg av selve konkurranseutsettingen, mens norske myndigheter betaler sikkert en slant for det.

Der nærmer det seg forresten en avgjørelse på om det blir Vy eller SJ som kjører fra desember. Vy har som kjent sagt opp avtalen. Begge selskapene har søkt ruter fra desember av.

                            Narvik Roar 21. juni 2024 kl.1822 #397199 (#397190) Vist 1069 ganger Lik innlegget
 

Ja, men her var det en eller annen spesial-løsning de kom fram til.

                        Hvorfor må materiellet være norsk? Herman 22. juni 2024 kl.1005 #397250 (#397180) Vist 979 ganger Lik innlegget
 

Levering av nye fjerntog til DSB er i gang, og de påstår at de kan kjøre fra 2027.

                          DSB Lars Byman 24. juni 2024 kl.0034 #397379 (#397250) Vist 688 ganger Lik innlegget
 

De har fått levert lokomotiver, EB som er vectron. De leier inn vogner til Tyskland trafikken og har fått de første talgo vognene. Må opplæring osv føre de settes inn i trafikken.

forstørrt253462-Screenshot_2024-06-24-00-30-18-355_cominstagramandroid-edit.jpg

Tog til Hamburg ved Farhus, nord for Padborg juni 2023.
 juni 2023
foto: Lars Byman
                      Nattog til København Ole P. Ingebrigtsen 22. juni 2024 kl.1038 #397251 (#397172) Vist 968 ganger Lik innlegget
 

Skal man kjøre til Hamburg trengs det materiell med UIC-profil. Pr i dag er vel det eneste materiellet i Norge med UIC-profil Vy sine 8 ex-DB liggevogner, og ut fra hva som skrives om disse spørs det om de er så mye å satse på...

                        Profil? Roar 22. juni 2024 kl.1128 #397252 (#397251) Vist 997 ganger Lik innlegget
 

Ja, hvordan er nå dette i Nord-tyskland? SJs brede BC2 liggevogner kjøres helt til Berlin.

                          Profil? Ole P. Ingebrigtsen 22. juni 2024 kl.1530 #397270 (#397252) Vist 947 ganger Lik innlegget
 

Disse kjører vel stort sett på linjer fra DDR-tida, hvor profilet var større for å tillate omspora sovjetisk bredspormateriell?
Til Hamburg kjøres det på danske og tyske linjer bygd etter vanlig standard, dansk materiell går, men ikke norsk/svensk (vognen er for breie/høye). Det er vel bare over Øresundsbrua og inn til København C, samt noen spor på København C, som er tilpassa norsk/svensk profil i Danmark.

                            Profil? Roar 22. juni 2024 kl.1918 #397283 (#397270) Vist 899 ganger Lik innlegget
 

København - Rødby F tillot norsk og svensk profil. Har også gått norske og svenske vogner til Rødby.

                              Nattog til København Ole P. Ingebrigtsen 23. juni 2024 kl.1544 #397339 (#397283) Vist 789 ganger Lik innlegget
 

Ja, men videre gjennom Danmark og til Hamburg er man nødt til å ha UIC-profil

Vis menyer

= Forstørr bildet |

Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.