Visning av en deltråd på 2. nivå av toppinnlegget "Er persontrafikken på Sørlandsbanen ikke døende likevel?" i Plattformen
Hele tråden har 33 innlegg. Du er tidligere blitt vist av dem
Med oppstart i desember 2027 er vel det akkurat når GoAheads 8-års periode er over. Jeg legger merke til at Arendal er ute, og nattogene også. Altså et mye enklere opplegg, strekningen vest for Kristiansand er ikke nevnt.
Type 71 har ikke krenging, men litt bedre akselerasjon med 4 drivboggier istedet for 3. Med fortsatt like godt vedlikehold av togsettene i Lodalen er det håp om at trafikken begynner å gå i rute igjen, slik jeg husker fra 10-15 år siden da jeg kjørte mye på Sørlandsbanen.
Veien blir stadig bedre, men mange liker tross alt å reise med tog. Dette blir spennende å følge med på.
Vil jo i så fall være veldig godt gjort å klare å opprettholde det vedlikeholdet man nå har på settene og samtidig tjene penger på å kjøre uten tilskudd.
Venter i spenning på fortsettelsen.
Det ser ut til å stemme at kontrakten med GAG kan utløpe i 2027. Det er riktigmulighet for opsjon på 1 + 1 år. Men GAG sin eier har vel sagt noe om at togtrafikk i utlandet ikke er prioritert fremover.
Og da blir jo spørsmålet om det er noen som KAN kreve at SJT vurderer den økonomiske likevekten. Det er jo ikke noen som vet om det vil foreligge noen avtale om trafikk etter desember 2027.
Så kanskje staten har bestemt seg for å drive kommersielt til Kristiansand uten korrespondanse mot et opplegg som de eventuelt må kjøpe.....
Tror eg kommer til å klø meg i hodet på dette til det ikke er hår igjen..
GoAhead kjører mye tog i Bayern, som også er «utland» ift opprinnelseslandet.
Trafikken i Bayern har de sagt fra seg etter mange kanselleringer og mye rot. Østerrikske ÖBB har overtatt.
Mye blå GoAhead Bayern tog der for en mnd siden
Lenke: GoAhead Bayern
Joda, det tar kanskje litt tid å omprofilere
Lenke: Süddeutsche Zeitung
Passer liksom ikke sammen med hva som står på GoAhead Bayern sin hjemmeside.
Så da må man bare vente til neste gang på München Hbf-
Da får vi ta det litt mer nøyaktig. I begynnelsen av februar 2024 kjøpte ÖBB Go-Ahead Verkehrsgesellschaft Deutschland GmbH av The Go-Ahead Group i Newcastle, UK. Salget kom av to årsaker. Go-Ahead Group drev trafikken dårlig i Tyskland. Go-Ahead Group endret forretningsstrategi og ønsket ikke lenger å drive jernbanetrafikk utenfor UK.
Her pressemeldingen fra Go-Ahead fra 1.februar i år.
Lenke: Go-Ahead completes sale of German rail operations to ÖBB
Da er det jo bra at jeg fikk noen bilder av dem i sin Bayern dekor da, hvis det blir ÖBB rødt etterhvert.
= Forstørr bildet |
Forumet STASJONEN – Et virtuelt møtested for jernbaneinteresserte. Her diskuteres både allmenne jernbanespørsmål og foreningssaker i Norsk Jernbaneklubb.